Een succesvolle site? Ken uw bezoeker!
Stelt u zich eens voor dat u helemaal bovenin een ivoren toren zit. Ver beneden u werken uw medewerkers hard in de winkel. U zit zo hoog dat u niet ziet hoeveel en welke mensen er in uw winkel komen. U hoort ook niets van uw medewerkers, laat staan van uw klanten. De enige informatie die u bereikt zijn de omzetcijfers; die zijn al tijden bedroevend. U heeft van alles geprobeerd: meer personeel, huis-aan-huis folders, een restyle van de winkel, maar niets helpt. Wat nu?
Juist, de lange trap naar beneden nemen en kijken. Kijken naar de klanten in de winkel: hoe ze de winkel inlopen en direct rechtsomkeert maken, hoe ze gergerd zoeken naar productinformatie en uiteindelijk zonder aankoop weer de straat op gaan, hoe ze schrikken van de vraag naar contactgegevens voor ze in de rij kunnen gaan staan. Alleen al door te kijken komt u op veel nieuwe ideen om de winkel te verbeteren. Ideen die enkele weken later al resultaat opleveren, omdat ze nu gebaseerd zijn op het gedrag van klanten.
Nuttige informatie
Einde van de droom. Terug naar het hier en nu. De winkel is een website, al dan niet met een webshop. Bent u wel eens de ivoren toren afgedaald om de bezoekersstatistieken van uw website te bekijken? Om te kijken waarom de website zo weinig telefoontjes, ingevulde formulieren of omzet genereert?
Webstatistieken herbergen een schat aan nuttige informatie over hoe bezoekers zich bewegen op uw site. Ze geven informatie over waar bezoekers vandaan komen, welke route ze door de website nemen, waar ze de website verlaten, enzovoort. Informatie die u helpt meer rendement uit uw website te halen. Maar voor u de cijfertjes in duikt en verdrinkt in de hits, visits en page views dient u antwoord te geven op twee vragen.