Eén op de drie winkelpanden komt leeg te staan
Door de komst van online winkels en het veranderde koopgedrag van consumenten hebben fysieke winkels het zwaar gekregen. Eén op de drie zal binnen vier jaar verdwijnen. Dat meldt Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit.
Cor Molenaar stelt dat de goedkope kledingzaak Primark, maar ook dure winkels in de PC Hooftstraat goed draaien. 'De onderkant en de bovenkant van de markt draaien goed. De rest is in de gevarenzone', aldus Molenaar.
Volgens de hoogleraar zorgt niet alleen de crisis maar vooral het veranderde koopgedrag van consumenten voor leegstand in winkelstraten en shoppingcentra. Online shoppen wordt steeds populairder en dat komt de fysieke winkels niet ten goede. In de toekomst zullen daarom steeds meer winkelpanden leeg komen te staan.
Het merendeel van de non-food-aankopen zal volgens Molenaar online plaats vinden. Hij verwacht dat binnen tien jaar zo'n veertig procent van de aankopen via webshops aangeschaft worden. Daarnaast zal zo'n zeventig procent van de elektronica online besteld worden. En ook reisbureaus moeten het ontgelden, in de toekomst zal waarschijnlijk negentig procent reizen online boeken.