Een goede website houdt rekening met kijkgedrag

Redactie Baaz
Het onderzoeksbureau DiepbiZniZ heeft de oog- en muisbewegingen van internetbezoekers geanalyseerd en komt met een aantal aardige bevindingen.

DiepbiZniZ Consulting geeft bedrijven advies over verbeterpunten van hun website door de oogbeweging, pupilverwijding en knipperbewegingen van testpersonente meten en deze te vergelijken met hun emoties.
Enkele algemene bevindingen wil DiepBiZniZ ook zo wel prijsgeven.

  1. Focus op navigatie-elementen
    Website bezoekers met een duidelijk doel concentreren zich puur op navigatie-elementen. Reclameboodschappen worden genegeerd en irriteren alleen maar.
  2. Kijkvolgorde
    Uit onderzoek blijkt dat de positie van het hoofdmenu belangrijk is voor de volgorde waarin bezoekers een website bekijken. Staat het menu rechtsboven, dan begint een bezoeker ook vanaf rechts de site te scannen (met als gevolg dat een onderdeel aan de linkerkant mogelijk niet opvalt).
  3. Scannen op keywords
    Grote lappen tekst op websites worden overgeslagen. Gebruikers scannen en lezen niet. Bij het zoeken naar bepaalde informatie hebben gebruikers verschillende keywords in gedachte waar hij/zij naar op zoek is.
  4. Veel gebruikers blijken niet te scrollen.
    Dit komt doordat veel webpagina's precies lijken te eindigen aan de onderkant van het scherm. Een deel van een afbeelding of een titel met nog een paar regels tekst zet gebruikers aan om toch te scrollen.
  5. Afbeeldingen trekken aandacht.
    Afbeeldingen zijn sterke aandachttrekkers, vooral gezichten doen het goed. Bewegende afbeeldingen vallen ook op, maar vaak negatief. Gebruikers vinden ze vaak afleidend.

(Bron: Marketingfacts.nl)

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie