eBay: real-time conclusies uit 50 petabytes aan data
Dankzij de groeiende populariteit van de website is er steeds meer informatie beschikbaar. Dat is ook een knelpunt, want hoe kan eBay in een dataset van vijftig petabytes een belangrijk signaal vinden? Bijkomend probleem is dat niemand iets heeft aan een signaal dat vertelt dat een bepaald product een maand geleden populair was. Kortom, hoe krijgt eBay het dan toch voor elkaar om real-time trends te zien?
Driehonderd data-analisten
Bedrijven zijn altijd druk bezig met het spel van vraag en aanbod. Alleen concurreren op prijs en kwaliteit om marktaandeel te behouden of te vergroten, werkt niet meer. Op de veilingsite willen consumenten vinden wat ze zoeken tegen een aantrekkelijk prijs. En verkopers willen hun producten succesvol verkopen. eBay zet hiervoor alleen al in Noord-Amerika meer dan driehonderd data-analisten in. Maar ‘s werelds grootste veilingwebsite miste kansen, want analisten pikten niet alle essentiële signalen op uit de enorme dataset. Daarnaast was het uitzoekwerk een te traag proces. Sinds kort zet de organisatie daarom software in, waarmee ze real-time analyses kunnen maken.
In elke medewerker schuilt een analist
Dankzij de analytics-software weet eBay dat inwoners uit Arizona zoeken naar bloemen, in Connecticut naar allerlei soorten batterijen en in Idaho juist naar speelgoed. De organisatie ontvangt deze informatie real-time en kan er dus direct naar handelen. Dat is waardevol voor onder meer de marketingafdeling. Zij kunnen direct inspringen op trends door gerichte campagnes te ontwikkelen voor een nauwkeurig geselecteerde doelgroep. Bovendien zorgt het systeem dat data-analisten niet meer hun tijd verdoen met het zoeken van een signaal, maar energie kunnen steken in strategische taken.
Partners
De verzamelde informatie kan ook essentieel zijn voor partners. De partners bestaan uit kleine retailers die vroeger niet veel verder kwamen dan een klantenkring uit de directe omgeving, maar nu via eBay een miljoenenpubliek bereiken. De verkregen analytics vertellen partners niet alleen wat er op dit moment goed verkoopt, maar ook wat er in de nabije toekomst populair is. Retailers kunnen met deze informatie direct hun aanbod hierop aanpassen en efficiënter voorraden beheren.
Ook voor het mkb
Niet alleen eBay heeft baat bij analytics. Ook het mkb kan hier voordeel uithalen. Data-analytics geeft immers meer inzicht in het consumentengedrag. Die kennis is voor iedere organisatie relevant. Ken de voorkeuren van klanten en gebruik die kennis om in behoeften te voorzien. Tevreden klanten kunnen immers loyaal worden. Wie wil dat nou niet?