E-mail in bedrijfsleven belangrijker dan telefoon
Hoewel andere vormen van elektronische communicatie steeds meer voet aan de grond krijgen, blijft e-mail verreweg het meest ingezette communicatiemiddel op de werkplek.
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Dimension Data, leverancier van IT-diensten en -producten.
E-mail gevolgd door vaste- en mobiele telefonie bleken de meest populaire communicatiemiddelen onder zowel bedrijven als eindgebruikers. Van de medewerkers in de onderzochte bedrijven gebruikt 100% e-mail, gevolgd door telefonie via een vaste lijn (80%), mobiele telefoon (76%) en instant messaging (66%).
Kloof
Vincent Adolfs, Manager Solutions bij Dimension Data Nederland: "Tegenwoordig is in bedrijven een compleet scala van communicatiemiddelen beschikbaar (). Uit ons onderzoek blijkt dat mensen liever per e-mail communiceren dan via de vaste telefoon of andere, meer persoonlijke technologien. De toename van e-mailcommunicatie vergroot echter de kloof tussen persoonlijke contacten. Je kunt je afvragen hoe effectief e-mail is als communicatiemiddel bij het oplossen van ingewikkelde problemen of het voeren van discussies. Bovendien is e-mail vaak minder veilig, onder andere door de grote hoeveelheid virussen en phishing-activiteiten. Ook kan de grote hoeveelheid spam de productiviteit negatief benvloeden doordat werknemers een nog steeds groeiend aantal e-mails moeten verwerken."
Softphones
Opvallend is dat 70% van de ondervraagden zegt dat e-mail hun productiviteit juist positief benvloedt, 53% dit van de vaste telefoon zegt en 52% van de mobiele telefoon. Gebruikers beschouwen communicatiemiddelen als instant messaging, blogs en softphones (softwarematige telefoons) als de meest storende elementen.
Unified Communications
Datamonitor onderzocht in opdracht van Dimension Data de behoeften van gebruikers en de plannen van leidinggevenden om Unified Communications in te voeren. Unified Communications integreert de meeste vormen van communicatie, zoals spraak, e-mail, fax, instant messaging en video, met behulp van n enkele interface. De onderzoekers ondervroegen 390 IT-managers en 524 werknemers bij bedrijven in dertien landen (in VS, Azi, Europa, Midden-Oosten en Afrika). Dimension Data belooft volgende week de uitslag van dit onderzoek te presenteren.