E-commerce stuwt Nederlandse MKB-exportgroei

E-commerce stuwt Nederlandse MKB-exportgroei

Redactie Baaz
Eén van de hoofdbevindingen uit het FedEx MKB-exportrapport is dat 80 procent van de Nederlandse MKB's die exporteren, omzet genereren uit export door e-commerce.

40 procent daarvan is overtuigd dat zij komend jaar meer inkomsten uit e-commerce kunnen genereren; 7 procent verwacht dat deze inkomsten zullen afnemen. 74 procent van de Nederlandse MKB's die exporteren, erkent het belang van logistieke dienstverleners om exporteren naar andere markten mogelijk te maken. 

Export belangrijke factor succes MKB

Internationale handel is een belangrijke factor voor het succes van de Nederlandse economie. Van Nederlandse MKB-bedrijven die exporteren doet 89 procent dat binnen Europa en 46 procent naar landen buiten Europa, met de VS en India als de twee grootste markten. 

De omzet die hiermee wordt gegenereerd is gelijk aan 69 procent van de totaalomzet voor deze Nederlandse MKB's in 2016, wat hoger is dan het Europese en wereldwijde gemiddelde (respectievelijk 65 procent en 64 procent). 

Exportgroei binnen Europa

In Nederland verwacht 38 procent van de exporterende MKB's een exportgroei binnen Europa - met België en Duitsland als populairste markten - en 34 procent buiten Europa. 

In het onderzoek erkent 74 procent van de Nederlandse MKB's het belang van logistieke dienstverleners om ze te helpen exporteren naar andere markten en 64 procent van hen beoordeelt logistieke aanbieders als 'cruciaal' of 'belangrijk' om ze te helpen ontwikkelen als startende ondernemer.
 
De populairste exportwijze is over land (72 procent), gevolgd door lucht (45 procent). 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie