Duurzame aandelen? Plantaardige voedingsproducenten bieden perspectief
De afgelopen twee jaar is de belangstelling van beleggers voor bedrijven met een sterke ESG-strategie sterk toegenomen. Dat zijn bedrijven die een evenwicht zoeken tussen financieel economische resultaten, sociale belangen en het milieu, terwijl ze er ook nog eens transparant over willen zijn. Een van de redenen waarom duurzaamheid vandaag zo belangrijk is voor het bedrijfsleven, is dat er een direct verband is tussen de veranderende omstandigheden wereldwijd en de veranderende consumentenbelangen. De toekomst van onze aardbol is niet alleen van belang voor het publiek, maar ook voor de bedrijfsstrategie. Specifiek interessant zijn daarbij plantaardige voedingsproducenten, die de industrie en de samenleving willen helpen om dierlijke producten in onze voeding te verminderen en zo bij te dragen aan een lagere uitstoot. Dit ontgaat ook de beleggers niet.
De veehouderij is namelijk een van de koplopers als het gaat om uitstoot. De totale uitstoot van deze sector staat gelijk aan de uitstoot van alle vervoerswijzen (auto's, schepen, vliegtuigen) en vertegenwoordigt 14,5% van alle broeikasgassen die door de mensheid worden uitgestoten. Freedom Finance Europe, de baanbrekende broker voor particulieren, legt uit: “Plantaardige voedingsproducenten spelen hier goed op in, en in principe hebben ze zo een dubbel voordeel om duurzame beleggers aan te trekken. Ze produceren duurzame producten die bijdragen aan een lagere uitstoot, en tegelijkertijd zijn ze als bedrijf duidelijk bezig met hun ESG- en duurzaamheidsstrategie. Het opstellen van gedetailleerde plannen om duurzaamheid te verbeteren, vergroot zo het vertrouwen van (potentiële) aandeelhouders van deze bedrijven.”
Daarom prijzen analisten de plantaardige voedingssector al een tijdje, en zijn ze optimistisch over de vooruitzichten voor de komende tien jaar. Bloomberg Intelligence suggereerde vorig jaar nog dat de wereldwijde markt voor plantaardige eiwitten tegen 2030 zal groeien tot 162 miljard dollar. De verkoop van plantaardige vlees- en visalternatieven zouden in 2030 goed kunnen zijn voor maar liefst 5% van de totale vlees- en vismarkt. Hoewel dat niet gigantisch veel lijkt te zijn, is 5% toch een grote verandering vergeleken met tien jaar geleden, wanneer nauwelijks iemand plantaardige producten kocht.
Bewustzijn van de consument
Een van de belangrijkste factoren die bijdragen tot de groei van plantaardig vlees is het toenemende bewustzijn van consumenten over de gezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet. Zo hebben ondertussen ook vele supermarkten een eigen gangpad met vegetarische of veganistische producten, die zich vaak op een aantrekkelijke plaats in de winkel bevinden om zo de doelgroep te bereiken. Daarnaast speelt ook de dalende kostprijs van vleesvervangende producten een belangrijke rol, waardoor de productie ervan aanzienlijk wordt gestimuleerd. Zo bleek vorig jaar nog dat Nederlanders van alle Europeanen de meeste vleesvervangers eten.
Daarom zijn verschillende plantaardige voedselproducenten interessant om in het oog te houden. Impossible Foods en Huel zullen waarschijnlijk dit jaar hun introductie maken op de beurs, en NovaMeat heeft net een veelbelovende investeringsronde achter de rug.
Allereerst Impossible Foods. Het bedrijf ontwikkelt de nieuwste generatie alternatieve (kunstmatige) vleessoorten en plantaardige kazen. Het bedrijf selecteert zorgvuldig specifieke eiwitten en biologisch significante elementen uit groene groenten, zaden en granen. Door deze inspanningen en combinaties worden vlees- en zuivelalternatieven getrouw geproduceerd. Het belangrijkste doel van Impossible Foods is om genieten van lekker eten te combineren met de voordelen van datzelfde voedsel voor zowel de menselijke gezondheid als het milieu in zijn geheel.4
Impossible Foods heeft in totaal 2.1 miljard dollar aan financiering opgehaald, waarbij de laatste investeringsronde in november 2021 kwam, toen Mirae Asset Global Investments 500 miljoen dollar in het project investeerde. Het grootste risico voor een bedrijf als Impossible Foods is de toenemende concurrentie op de markt voor alternatief vlees. Beleggers in de sector worden echter aangemoedigd door het succes van Beyond Meat’s beursgang, waarvan de aandelen op de eerste beursdag met 167,2% stegen.
Een andere producent van plantaardige voeding die mogelijk naar de beurs gaat, is Huel. Het Britse bedrijf is gespecialiseerd in plantaardige voedselvervangers in de vorm van poeders, drankjes, snacks en meer. Het bedrijf is internationaal gegroeid, o.a. in Europa, de VS en Japan. Het bedrijf heeft een geschatte marktkapitalisatie van 1.3 miljard dollar. Naar verluidt zou Huel Goldman Sachs en JP Morgan aangesteld hebben als adviseurs voor een mogelijke beursgang in Londen in 2022.
Als laatste is NovaMeat een interessante nieuwe speler op de markt. De Spaanse start-up imiteert vleesproducten zoals hamburgers en worsten, door de textuur en vorm na te maken met plantaardige producten. Dit doet het bedrijf via biomimetische micro-extrusietechnologie en gespecialiseerde 3D-printers. Hun doel is om zelfs de echte vleeseters te overtuigen en een voldaan gevoel te geven, omdat hun producten zo erg op vlees lijken en ernaar proeven. In totaal haalde het bedrijf al 5,6 miljoen euro op in drie funding rondes, waarvan de laatste nog maar een maand geleden plaatsvond. Een veelbelovend bedrijf dus, waar we snel ook in de Benelux van zullen kunnen proeven en wie weet wel in investeren.