'Dubbel werk en vage doelen nekken ict'

Redactie Baaz
Onderzoeksbureau Forrester stelt vast dat informatietechnologie vaak nauwelijks bijdraagt aan de productiviteit en innovatie in bedrijven. Veel werk wordt dubbel uitgevoerd, houtje-touwtje gefixt en de strategie is vaag.

Veel leidinggevenden in het bedrijfsleven zijn ontevreden over de manier waarop de ict-afdeling bijdraagt aan de resultaten van hun onderneming. Nog geen 30 procent van hen ziet de ict-afdeling als een proactieve bron van bedrijfsinnovatie en procesverbetering, aldus de Forrester-onderzoekers (in Computable).

Ad hoc werken
Het onderzoeksbureau denkt dat de innovatie beperkt blijft door gebrek aan tijd, middelen en aandacht. Ict-afdelingen zouden vaak ad hoc werken. De druk is groot om snel te reageren op complexe behoeften (van het management) en dan is het toepassen van 'work-arounds' en kopiren van bestaande oplossingen de snelste oplossing - maar dus niet de beste.

Het gevolg is namelijk dat er verschillende versies van applicaties in gebruik zijn (wel en niet aangepast) en dat servers, opslag-apparatuur en netwerken niet efficint worden benut.

Door al het knip-en-plak-werk 'fragmenteren' ict-teams en hun processen, wat volgens Forrester onnodig veel druk op het beschikbare ict-budget legt. Het meerwerk moet ook weer door meer mensen worden gemanage-t.

Wie heeft er schuld?
Wie heeft er schild aan de verkwisting van budget en kostbaar (moeilijk te vinden) personeel? In de eerste plaats de ict-ers zelf. De betrokken ict-ers zouden de op hun afdeling zaken slecht op orde houden. Maar het belangrijkste deel van de schuld ligt toch wel bij de top van het bedrijf. Zij sturen ict-afdelingen gewoon te weinig aan. Organisatiedoelstellingen, strategien en leidende principes worden niet of slecht overgebracht op de ict-ers. Logisch, zeggen de onderzoekers, dat de ict-teams 'eilandjes' zijn die op eigen houtje opereren. De 'technisch beste' beslissingen, die de ict-ers vervolgens nemen, zijn zeker niet altijd de 'strategisch beste' beslissingen voor een bedrijf.

Oplossing
Hoe schakelt de ict-afdeling van 'ad hoc werken' over op een meer efficinte manier van opereren? De oplossing klink kinderlijk eenvoudig: iedereen moet zijn werk goed doen. Dat wil zeggen: de directie moet regelmatig bekijken of bedrijfsprocessen goed lopen, moet helder communiceren naar de ict-afdeling toe wat de doelen zijn (ook in de verdere toekomst) en er moet niet te snel voor een goedkope 'quick fix' worden gekozen. De ict-ers op hun beurt moeten hun administratie en documentatie beter op orde brengen en goede antwoorden formuleren op de organisatiewensen.

Bron: Computable

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie