Drukwerk als kern van content marketing
Wie leest over SEO, online advertising, analysetools en elk onderdeel van een toename in websitebezoek, zal zich te gemakkelijk fixeren op het digitale onderdeel van content marketing. Dat is spijtig, want offline marketing kent een wereld aan mogelijkheden en gigantische succesverhalen.
Content marketing
Print is de wereld nog (lang) niet uit. Het succes van megaplatform Reddit werd niet op webteksten, maar op een stickercampagne gebouwd. Verrassend, want weinig platformen zitten dichter op de digitale wereld dan Reddit. Het moge duidelijk zijn, digitale marketing is onmisbaar. Desalniettemin verblindt zijn groeiende populariteit de verrassende kwaliteiten van methoden die in oogopslag traditioneel lijken – methoden als het gebruikmaken van drukwerk. Een boekenkaft ligt prettiger in de handen, krantenpapier wekt een huiselijk gevoel op en flyers maken een persoonlijkere indruk dan een digitale nieuwsbrief: veelvoorkomende stellingen, stellingen die te scharen zijn onder clichés en desondanks dat een bepaalde waarheid hebben.
Het mag geen verrassing heten, maar een lead valt of staat met het gevoel dat jouw uiting teweeg brengt. Een veelgehoord argument voor het toepassen van een digitale content strategie is kostenefficiëntie. Een te weinig gehoorde tegenwerping is de kostenefficiëntie van printing. Stel, je drukt een tiental promotionele shirts via Drukzo.nl en deelt deze uit aan tien loyale klanten, familieleden of dergelijke personen die de kleding niet in de kast, maar op het lijf dragen.
Het aantal impressies van jouw bedrijfsnaam of URL dat een stunt als deze oplevert is mag dan wel moeilijk meetbaar zijn, maar is ongetwijfeld waardevol, in vergelijking met een social media of Google advertentie van eenzelfde budget. Sterker nog, wie naar een combinatie van digitale uitingen (als webteksten en online advertenties) en materiële uitingen (als flyers, banners en stickers) streeft, bereikt een bredere doelgroep dan wie zich fixeert op een enkel middel.
Key
Internetgebruik groeit, maar niet iedereen gebruikt internet in dezelfde hoeveelheid of op dezelfde manier. Tegelijkertijd zal niet iedereen op de zaak langskomen om bij toeval een bedrukte pen mee te nemen. Combinatie is key, een regel die bovendien bij de grootste online winkels van het moment terugkeert. Neem Zalando, het bedrijf dat met Connected Retail een uiterst succesvol verband legt tussen fysieke winkels en online retail. Een combinatie van online en offline is anderzijds niet weggelegd voor grootbedrijven. Zoals genoemd is drukwerk verrassend kostenefficiënt, mits juist toegepast.
Jammer of niet, anno 2019 digitale marketing nooit volledig vervangbaar zijn met offline marketing. Desalniettemin is het belangrijk om verder te kijken dan dat wat scoort, dat waarmee je bekend bent en dat wat de concurrent doet. Een beetje creativiteit, een minimaal budget en het lef om te experimenteren en combineren kunnen zich veelvoudig uitbetalen.