Dit zijn de grootste sponsors in het moderne voetbal

Dit zijn de grootste sponsors in het moderne voetbal

Redactie Baaz

Er gaan miljarden euro's om in het moderne voetbal en dat komt vooral door de gigantische sponsorbedragen die betaald worden, aan de beste voetbalclubs in Europa. We kijken naar de grootste sponsoren in het internationale voetbal en bekijken die van de top drie in Nederland. Hoe groot zijn de verschillen en wat betaald zo'n shirtsponsor nu eigenlijk precies?

We zoeken naar tien grote sponsoren in het voetbal. We beschrijven de club, het bedrag dat ze ontvangen van de sponsor en hoe lang de samenwerking al loopt. Er wordt regelmatig gewisseld, maar sommige clubs spelen ook al jaren met hetzelfde shirt.

FC Barcelona – Rakuten

De Spaanse grootmacht FC Barcelona loopt inmiddels alweer enkele jaren met Rakuten voor op het shirt. Barcelona had lange tijd geen sponsor op het shirt en speelde daarna de eerste jaren nog met Unicef op de borst.

Inmiddels heeft de werkelijkheid ze ingehaald en spelen ze alweer een flink aantal jaar mét een shirtsponsor. Het Japanse technologiebedrijf betaalt een vast bedrag van 55 miljoen euro per jaar. Dat bedrag kan door middel van bonussen oplopen tot ruim 60 miljoen euro. 

Real Madrid - Fly Emirates

De grote concurrent van FC Barcelona wist twee jaar geleden een nóg betere deal te sluiten. Luchtvaartmaatschappij Fly Emirates betaalt een slordige 280 miljoen euro in vijf jaar. Dat komt neer op een bedrag van 70 miljoen euro per jaar. 

Dat bedrag wordt overigens nog eens flink overtroffen door kledingsponsor Adidas. Ze betalen ruim 110 miljoen euro per jaar om de shirts van Real te mogen maken. Het contract, dat loopt tot 2030, is meer dan een miljard waard.

Manchester United - Chevrolet

Het Engelse Manchester United speelt inmiddels alweer enkele jaren met Chevrolet op het shirt. De club zit daarmee erg in de buurt van de deal tussen Real Madrid met Fly Emirates. Ze gaan daar vermoedelijk zelfs nog overheen. Met zo’n 75 miljoen euro per jaar, is Chevrolet mogelijk de grootste shirtsponsor in het betaalde voetbal.

De vraag is echter hoe lang Chevrolet nog op het shirt blijft staan. Naar verluidt heeft het Chinese bedrijf Haier, een fabrikant van huishoudelijke apparaten en elektronica, zo’n 82 miljoen euro per jaar ervoor over. Daarmee zou United in één klap de bestbetaalde club zijn met betrekking tot de shirtsponsor.

Bayern München -  Deutsche Telekom

Bayern München, de winnaar van de afgelopen versie van de Champions League, is ook dit seizoen weer de favoriet, volgens de bookmakers. De Duitse club plaatste zich weer soeverein voor de volgende ronde.

Opvallend genoeg krijgt Der Rekordmeister een stuk minder geld van de shirtsponsor dan bovengenoemde clubs. Bayern krijgt naar verluidt zo’n 35 miljoen euro op jaarbasis van shirtsponsor Deutsche Telekom. Blijkbaar is de Duitse competitie dus minder aantrekkelijk voor grote buitenlandse sponsoren, dan de Spaanse of Engelse competitie.

Juventus – Jeep

De Italiaanse club Juventus wacht inmiddels alweer meer dan 20 jaar op Europees succes. Om aan te kunnen sluiten bij de topclubs in Europa, sloot Juve een nieuwe deal met sponsor Jeep, ter waarde van ruim 42 miljoen euro.

De Oude Dame sloot het contract met Jeep, dat net als Juve zelf, eigendom is van de familie Agnelli. Hoe de stromen precies lopen is niet bekend, maar dat Juve een flinke klapper maakt, is wel duidelijk.

Manchester City – Etihad

De tweede club uit Manchester in dit rijtje is natuurlijk Manchester City. De Engelse club ontvangt van sponsor Etihad ongeveer 50 miljoen euro per jaar. Daarmee blijft de club flink achter bij concurrent United, maar is het wel de tweede club van Engeland.

Er is nogal wat gedoe geweest over de deal, in verband met financial fair play. Dat de club er warmpjes bijzit met de steenrijke eigenaren uit Abu Dhabi, is in elk geval wel verzekerd.

Overige clubs met goede deals

In Engeland zijn niet alleen de clubs uit Manchester voorzien van een goede sponsor. Ook Liverpool, Chelsea en Arsenal ontvangen richting de 50 miljoen euro per jaar van hun sponsors.

In Duitsland probeerde Dortmund het gat met Bayern te dichten, door verschillende sponsoren te strikken voor verschillende toernooien. Daarmee verdient Dortmund in totaal maar iets minder dan de grote concurrent. In Duitsland bemoeien bedrijven zich sowieso graag met voetbal.

In Italië zijn het vooral Inter, AC Milan en de Roma clubs die nog enigszins mee kunnen met Juventus. De Oude dame staat echter wel op eenzame hoogte in de Serie A.

Nederlandse deals

De bedragen die in Europa betaalt worden ontvangen Ajax, PSV en Feyenoord natuurlijk niet. De Amsterdammers hebben met Ziggo de beste deal en ontvangen ruim 12 miljoen euro per jaar. PSV heeft tegenwoordig een complete deal met Brainport Eindhoven, waar meerdere bedrijven in mee doen. In totaal krijgt PSV, dat jarenlang met Philips op het shirt speelde, zo’n 8 miljoen euro.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie