Digitale Marketing: geen hit and run
Digitale marketing is als het lopen van een marathon: een goede voorbereiding, niet te snel resultaten verwachten en een focus op de lange termijn. Drie adviezen helpen je op weg.
Een digitale marketingcampagne is allesbehalve een snelle sprint, maar lijkt meer op een marathon: de voorbereiding kost tijd, commitment en wilskracht. Kost de voorbereiding de je nodige tijd, het kan ook even duren voor de resultaten materialiseren. Wie kort door de bocht wil en het olifantenpaadje kiest, komt bedrogen uit. En verliest daarmee geld. Staat een digitale marketingcampagne eenmaal in de steigers, dan moet je het even de tijd gunnen en niet te snel een overstap maken. Let daarbij wel op drie zaken:
1) Meet hoe lang een aankoop daadwerkelijk duurt
Veel ondernemers onderschatten het belang van aankoopcycli. Als je product bijvoorbeeld 70 dollar kost, dan zal de aankoopcyclus waarschijnlijk langer dan een maand duren. Wat zo veel wil zeggen als dat je pas na een maand concreet inkomsten genereert. Om rationeel in te schatten hoe lang het duurt voordat een advertentie presteert, is het van belang te monitoren hoe lang een klant over een aankoop doet vanaf het eerste bezoek aan de website. Trek er gerust twee tot vier maanden voor uit om uiteindelijk een patroon in klantgedrag te ontdekken. Als regel geldt: hoe langer de aankoopcyclus duurt, des te meer geld je dit direct kost.
2) Hang een prijskaartje aan je leads
Verwacht je directe resultaten van je digitale marketing, dan ben je niet in staat om fatsoenlijk op te schalen. Om te weten welke strategie het meest effectief is, moet je de waarde van elke lead begrijpen. Je kunt bijvoorbeeld focussen op een conversie van 100 dollar, terwijl het misschien winstgevender is om voor de 10 dollar via de email te gaan. Dit omdat email direct response is, tot snellere conversie leidt en goedkoper per lead is.
3) Herdefinieer je maatstaven voor succes
Heb je eenmaal door hoe aankoopcycli in je klantbegrip en -benadering passen, dan moet je misschien wel je monitoring- en meetmethoden aanpassen. Zoals een langetermijn maatstaf als de half-line. Heb je bijvoorbeeld een aankoopcyclus van dertig dagen, en heb je na die periode pas de helft van je investering terugverdiend, dan ben je op de goede weg. Andere maatstaven voor de lange termijn zijn aantallen click-throughs en bounces, kwaliteitsscores en tijd die een bezoeker op je site doorbrengt.
Kortom, wil je de digitale marketingrace winnen, dan moet je dus niet alleen veel, maar ook op een andere manier trainen.