Deze vijf managementfouten maakt bijna elke startende ondernemer
Er zijn zat redenen om met ondernemen te beginnen. Je kunt zelf de strategische beslissingen maken die jij belangrijk acht voor je bedrijf. Je hecht veel waarde aan vrijheid en zelfbeschikking of je hebt een gouden idee om een fantastisch bedrijf op te zetten. Dat kun je echter niet alleen, bijna elke ondernemer heeft wel personeel nodig. Zeker in het begin is dat wennen. Nu ben jij de baas en moet jij zorgen dat jouw medewerkers tevreden zijn en goed presteren. Dat is nog een hele klus, dus alle fouten die je kunt voorkomen zijn mooi meegenomen. Deze vijf fouten zie je startende ondernemers vaker maken.
Een te vrije bedrijfscultuur
De neiging om te veel op te gaan in Het Nieuwe Werken is groot bij beginnende ondernemers. Je wilt toch het liefst de ultieme stressvrije werkplek creeeren. Werknemers mogen zelf hun werktijden bepalen, vakantiedagen invullen of ongelimiteerd thuiswerken. Op zich geen slecht idee, maar verlies het einddoel niet uit het oog. Werknemers presteren goed wanneer ze tevreden zijn, maar hebben ook behoefte aan duidelijke regels en structuur. Zorg dat ze goed weten wat er precies van ze wordt verwacht en dat je een gebalanceerde bedrijfscultuur opbouwt.
Gebrek aan terugkoppeling
Leidinggeven is niet gemakkelijk. Medewerkers verwachten dat jij ze feedback geeft over hun prestaties en wat je van ze verwacht. Hiermee bouw je goede gewoontes op, breek je slechte gewoontes voorzichtig af en zorg je dat (mits je natuurlijk de juiste toon aanslaat), jouw medewerkers gemotiveerd blijven. Geef je die feedback niet, kun je wachten op problemen omdat iedereen gewoon zijn eigen gang gaat. Dat kan ook een flinke dip in het moraal opleveren.
Te snel willen groeien
Corporates hebben niet zo veel te lijden onder het aannemen van een personeelslid dat niet binnen het bedrijf blijkt te passen. Startups en kleine ondernemingen hebben die luxe echter niet. Je bent natuurlijk enthousiast over je nieuwe bedrijf en wilt dit zo snel mogelijk laten groeien, maar denk goed na over wie je binnenhaalt. Juist die eerste medewerkers zijn essentieel voor de verdere ontwikkeling van je bedrijf. Neem dus je tijd om de juiste beslissingen te nemen als het om het aannemen van nieuwe medewerkers gaat.
Het individu vergeten
Het is gemakkelijk om je ‘team’ als een enkele entiteit te zien. Deels terecht, het is tenslotte de bedoeling dat ze samenwerken om jouw bedrijf verder te laten groeien en dit doen onder jouw merknaam. Toch zijn dit allemaal individuen met hun eigen kracht, zwaktes en ethos die zorgen dat je jouw managementstijl daar op aan moet passen. Je kunt niet zomaar verwachten dat jouw managementstijl toepasbaar is op al je medewerkers. Pas je benadering dus aan aan de persoon aan wie je feedback geeft of die je probeert te motiveren. Iedereen reageert anders, dus leer je werknemers kennen en haal het beste in ze naar boven.
Mensen zelf keuzes laten maken
Als je de fout bij het aannemen van personeel niet hebt gemaakt, heb je de juiste persoon op de juiste plek zitten. Die weet zelf prima hoe het werk te doen waarvoor ze zijn aangenomen, wat die taak ook precies mag zijn. Om succesvol te zijn moet je die mensen ook de ruimte geven om hun taken op hun manier uit te voeren en ze niet af te leiden van waar ze mee bezig zijn. Dat betekent dat je, zelfs met de beste bedoelingen, ze hun werk niet uit handen neemt en je ze niet opzadelt met dingen die buiten hun kennisveld liggen. Het is uiteraard jouw taak om de algemene richting voor het bedrijf te kiezen en taken uit te delen, maar je moet ook vertrouwen hebben in je team. Vaak blijkt dat wanneer een ondernemer ziek wordt of een tijdje niet op het werk kan verschijnen, dat zijn team uitstekend in staat is geweest om de lopende zaken af te handelen en focus te houden op waar je met jouw bedrijf heen wilt.