Dell-topman: sociale media = groeipotentieel

Dell-topman: sociale media = groeipotentieel

Redactie Baaz

Facebook is de meest bezochte bestemming op internet, maar ook LinkedIn, Twitter en Flickr staan hoog op de ranglijst. 'Elke dag dat je als ondernemer geen sociale media inzet, is een gemiste kans.'

Dat zegt Michael Buck, directeur en algemeen manager voor kleine en middelgrote bedrijven bij IT-gigant Dell.

'Elke dag dat je niet met klanten en concullega's communiceert, beperk je het groeipotentieel van je bedrijf. Nieuwe media veranderen de manier waarop mensen informatie zoeken en delen en brengt hen op nieuwe en spannende manieren met elkaar in contact.

Met sociale media kan zelfs het kleinste bedrijf een hoofdrol innemen. Door deel te nemen aan onlinenetwerken en communities kunnen ondernemers en bedrijfseigenaren op spectaculaire wijze hun zichtbaarheid voor bestaande en potentiële belanghebbenden vergroten.'

Volgens Buck heeft een omvangrijk bedrijf als Dell evenveel te winnen als kleinere ondernemingen. 'Sociale media bieden een unieke kans om klanten te bereiken waar normaliter geen budget voor is. Voor kleine en middelgrote bedrijven kan dit dienen als een vervanging voor traditionele marketingmiddelen, mits het succes van de activiteiten op het gebied van sociale media wordt gemeten.

Wiggly Wigglers

Neem bijvoorbeeld Wiggly Wigglers, een postorderbedrijf voor natuurlijk tuinieren op het Engelse platteland. Het maakt gebruik van sociale media om in contact te komen met zijn wereldwijde klantenbestand, terwijl het slechts over één bedrijfslocatie beschikt. Dankzij sociale media wist Wiggly Wigglers zijn klantenbestand uit te breiden met meer dan 120.000 afnemers, over de hele wereld, terwijl hij zijn reclamebudget verminderde met 80 procent.'

Het Engelse tuinierbedrijf heeft 2500 Facebook-fans en 2300 Twitter-volgers. Vanaf de Wiggly couch maakt het bedrijf wekelijkse podcasts en bereikt zo duizenden luisteraars per week. Lezers van de San Francisco Chronicle vinden de Wiggly couch-podcasts hun favoriete webuitzending over tuinieren. De catalogus van het bedrijf werd samengesteld op basis van ideeën die via de Facebook-pagina van deskundigen en klanten binnenstroomden.

Vrouwen

Buck: 'Voor ondernemers bestaan er aantal goede onlinehulpmiddelen om met elkaar en met hun klanten in contact te komen. Als voorbereiding voor het Women’s Entrepreneur Network in Shanghai lanceerde Dell een LinkedIn-toepassing die deelnemers aan het congres de mogelijkheid bood om te netwerken en met elkaar te discussiëren. Tijdens het evenement had ik het geluk een panel over onlineplatforms te leiden. En zo kreeg ik waardevolle tips.

Vrouwen domineren de sociale ruimte. Met hun natuurlijk vermogen om relaties te cultiveren gebruiken vrouwen sociale media om hun stem te laten horen, met behulp van merken hun status te verhogen en tijd te winnen. Nederlanders kopen steeds meer online, en winnen hier ook hun informatie in, dus sociale netwerken en online-communities zijn geweldige plekken om met deze potentiële klanten in contact te komen. Je moet er echter wel voor zorgen dat u op een authentieke manier redenen opgeeft waarom uw product of dienst kan helpen het leven van uw klanten gemakkelijker te maken. Bied geen luchtkastelen aan.'

Vertrouwen

Bij sociale media draait alles om vertrouwen, stelt Buck. 'Dat kun je verdienen door te luisteren en door interactie met klanten, waar ze zich ook bevinden. Het is niet zo dat klanten op sociale mediaplatforms louter voor hun plezier een interactie met je bedrijf aangaan. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de demografie van je onlinenetwerken en maak het een vast onderdeel van je marketingmix.'

Mobiele technologie maakt sociale media nog sneller. 'Daarom moet je nog beter voorbereid zijn op snellere feedback. Met mobiele technologie beschikken mensen over de meest persoonlijke en directe manier te communiceren.

Maak de marketingoptelsom. Laat niemand je wijs maken dat sociale media niet meetbaar zijn en dat je ze niet kunt gebruiken. De truc is om sociale media af te stemmen op je zakelijke doelstellingen en om de juiste maatregelen te vinden om succes te boeken. Als je de prestatie van traditionele marketingtools en tactieken kunt afzetten tegen die van sociale media, zal de return-on-investment voor de meeste elementen van de sociale media absoluut onovertroffen blijken in vergelijking met de resultaten van traditionele marketing', aldus Michael Buck van Dell.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie