Delen is het nieuwe hebben: Collaborative consumption
Jarenlang heb ik een organisatiebureau gehad. Veel organiseren en regelen. Ik merkte dat ik vaak dingen zelf deed, zelf oploste. Op een gegeven moment had ik daar genoeg van. In 2010 hakte ik de knoop door als ondernemer en persoon meer te gaan delen en samenwerken.
Reputatie als ruilmiddel
Collaborative consumption, ook wel ‘sharing economy’ genoemd, is een verschuiving in de maatschappij die op dit moment plaatsvindt. In Amerika zijn er al veel initiatieven die ‘delen’ in hun bedrijfsvoering centraal stellen, maar ook in Nederland steken ze steeds meer de kop op. Waar het op neerkomt is dat in de huidige (aflopende) economie geld het ruilmiddel is. Dat geld wordt steeds schaarser waardoor transacties of zakelijke verbanden aangaan op basis van reputatie en vertrouwen, steeds aantrekkelijker wordt, denk aan eBay en Marktplaats.
Driver voor de deeleconomie
De jongere generatie gaat hier al heel anders mee om. Als ik in mijn advieswerk met jonge ondernemers aan tafel zit, vragen zij mij steeds vaker: '…en wat kan ik voor jóu doen?'. Ze willen weten hoe we elkaar kunnen helpen om samen verder te komen. En dat is een zeer belangrijke driver voor deze deeleconomie.
Practice what you preach
Delen wordt door nieuwe initiatieven steeds makkelijker. In het kader van ‘practice what you preach’ deed ik mijn auto weg, er zijn er immers al meer dan genoeg. Waarom delen we die niet? Bedrijven als SnappCar en Toogethr spelen daar slim op in. De opkomst van online, zoals social media en apps, geeft het succes van veel start-ups een grote boost. Ik denk dan aan het delen van kookkunsten via Thuisafgehaald, spullen uitwisselen via Peerby of samen 3D-printen via 3D Hubs. Een mooi voorbeeld in de zakelijke hoek is Floow2. Veel bedrijven draaien overcapaciteit en slaan hun producten op, of vernietigen ze zelfs. Waarom maken we dat niet inzichtelijk zodat iemand anders er gebruik van kan maken?
Beginnen
Verschillende deelorganisaties besloten onlangs om een overkoepelend orgaan voor kennisdeling op te zetten: ShareNL. Als je je verder wilt verdiepen in delen, is dit wellicht een mooie plek om te beginnen.
En dan? Ga testen, praat erover, deel je ideeën met mensen, tweet erover, zoek contact over het onderwerp! Raak ervan overtuigd dat je écht wilt aanhaken bij deze ontwikkeling. En ervaar het vervolgens zelf: delen is groeien.