Deel een elektrische auto met je werknemers
Deel een elektrische auto met je werknemers

Deel een elektrische auto met je werknemers

Redactie Baaz

Elektrisch rijden is volgens velen nog niet sexy. Toch denkt Flip Oude Weernink van FIER Automotive dat het rijden in een elektrische auto steeds meer geaccepteerd wordt. En het eCARSHARE project in Zuid-Limburg laat zien waarom.

E-carsharing groeit snel in de grote steden, maar in de minder dichtbevolkte regio’s zijn nog weinig initiatieven. Reden genoeg voor Stichting Limburg Elektrisch om het eCARSHARE project te starten. De directe aanleiding voor het project waren de resultaten uit de 'e-carsharing feasibility study', uitgevoerd in 2013 door Stichting Limburg Elektrisch en FIER Automotive vanuit het ENEVATE project, met medewerking van de Provincie Limburg en financiële ondersteuning van de Europese Unie (Interreg IV-B). Met het project wil de stichting aantonen dat het delen van elektrische auto's ook prima werkt in gebieden als Zuid-Limburg. eCARSHARE is begonnen als pilotproject van de gemeente Sittard-Geleen en is formeel (succesvol) afgerond, maar wordt nu gecontinueerd. Het doel is om uit te groeien tot een regionaal dekkend e-carsharingprogramma. 'Waarom Zuid- Limburg?' zul je nu misschien denken, maar volgens Flip is dit een logische keuze. Hij is vanuit FIER Automotive nauw betrokken bij het project. 'Je zou verwachten dat zulke autodeelprojecten alleen aanslaan in bijvoorbeeld de randstad, maar wij hebben laten zien dat in een ander deel van Nederland ook vraag is naar e-carsharing. We hebben voor Zuid-Limburg gekozen, omdat daar een relatief hoge dichtheid van autobezit is. Dit betekent dat als je de auto's vervangt door elektrische auto's, je de luchtkwaliteit snel kunt verbeteren. Ook is er veel woon-werkverkeer tussen de stedelijke gebieden als Sittard, Heerlen en Maastricht. De afstanden zijn relatief klein en dat is ideaal voor elektrische auto's. Daarnaast is er in Zuid-Limburg weinig openbaar vervoer. Een ideale regio voor ons project!'

Zakelijke gebruiker

Toen begin 2015 het pilotproject van de gemeente Sittard-Geleen startte, werd al snel duidelijk dat het een succes zou worden. eCARSHARE heeft een andere insteek dan andere elektrische autodeelprojecten, zoals Car2Go in Amsterdam. Bij Car2Go kunnen de auto's overal in het gebied waar het Amsterdamse project actief is gratis op iedere reguliere parkeerplek worden achtergelaten. Het project in Zuid-Limburg pakt het anders aan. Het richt zich alleen op de zakelijke markt, dus de auto staat bij de werkgever op de parkeerplaats. 'Het project is breed opgepakt door de regio. Nadat de gemeente Sittard-Geleen, Zuyd Hogeschool en Zuyderland ziekenhuizen vanuit de gemeente Sittard-Geleen zijn gestart met het project, heeft op een gegeven moment de Provincie Limburg ook aangegeven elektrische deelauto's te willen gebruiken. Toen is het balletje gaan rollen en is ons autodeelproject ook bij andere organisaties gestart. Onlangs heeft de gemeente Nuth twee elektrische deelauto's in gebruik genomen. Het pilotproject is formeel afgelopen en we zitten nu middenin het opschalingproces. Over drie jaar willen we dat het concept zonder subsidies economisch haalbaar is en dat het door een marktpartij over genomen kan worden. Ik denk dat eCARSHARE zich op het oosten en het zuiden van het land gaat richten, omdat andere autodeelprojecten zich al op bijvoorbeeld de randstad richten. Wij hebben aangetoond dat zo'n project ook buiten de randstad werkt en dat er behoefte aan is.'

Hoe werkt het?

E-carsharing is het delen van een elektrisch voertuig met anderen. Het voertuig is geen bezit van de gebruiker, maar van de aanbieder. Als een werkgever deelneemt aan het eCARSHARE project, kunnen medewerkers gebruikmaken van de auto. Ze kunnen via een app de auto reserveren. Zo hoeven de medewerkers dus niet met de eigen auto naar bijvoorbeeld werkafspraken en hoeven ze ook geen (extra) auto aan te schaffen. De auto open je met een app, dus je hebt geen fysieke sleutel meer nodig. 'De technologie die we gebruiken is redelijk vooruitstrevend. Een van de doelen van het project is om die technologie constant te blijven ontwikkelen. eCARSHARE ziet vele mogelijkheden om de dienstverlening en systemen de komende jaren te blijven verbeteren met de nieuwe innovaties, mede omdat de technologie zich snel ontwikkelt', legt Flip uit. Omdat de deelauto over een aantal interessante gadgets beschikt, zoals met een app de auto openen, waren de eerste gebruikers dan ook enthousiast. Vooral de jongere gebruikersgroep is hier volgens Flip gevoelig voor. 'Ze willen er graag in rijden. Hierdoor wordt het elektrisch rijden ook een beetje sexy. Mensen sporen elkaar aan en vinden het leuk. Als je het over elektrisch rijden hebt, zijn mensen vaak negatief. Het is bijvoorbeeld lastig, het laden duurt lang en ga zo maar door. Toch zien we dat vooral de jongere generatie het goed oppakt. Ze zien de (milieu) voordelen en de gadgets maken het een stuk aantrekkelijker. Dat is positief!'

Aantrekkelijk

Maar wat maakt een elektrische deelauto aantrekkelijk voor een werkgever? 'Bij voldoende kilometrage, die belangrijk is bij elektrisch rijden, wordt het gebruik van de auto ook goedkoper. Het omslagpunt ligt ongeveer bij de twintig duizend kilometer. De elektrische deelauto is dan goedkoper dan het uitkeren van een reiskostenvergoeding aan je medewerkers. Daarnaast draagt de deelauto bij aan het terugbrengen van onder meer de co2-uitstoot. Bedrijven kunnen dit weer onderbrengen in hun mvo-strategie.' Verder stelt Flip dat een werkgever totaal ontzorgd wordt als hij een deelauto heeft. 'Als werkgever krijg je niet alleen een aantal elektrische deelauto's tot je beschikking, maar je krijgt ook een service pakket, bestaande uit onder meer een helpdesk, training en instructie, reserveringssoftware en rapportages. Je wordt dus op het gebied van mobiliteit bijna geheel ontzorgd.' Het is ook mogelijk om na werktijd gebruik te maken van de auto. Zo kunnen medewerkers tegen een geringe vergoeding per kilometer de auto na werktijd privé gebruiken. Omdat de auto dan meer gaat rijden, is deze ook eerder economisch interessant. 'Je bent sneller bij het omslagpunt en dus is de auto sneller voordelig. Je medewerkers hoeven bijvoorbeeld ook geen (tweede) auto aan te schaffen, maar kunnen als ze een auto nodig hebben gewoon gebruikmaken van de deelauto.'

Nissan LEAF

Voor het eCARSHARE project wordt de Nissan LEAF gebruikt. 'We hebben positieve ervaringen met deze elektrische auto. Nissan denkt ook actief mee en dat werkt prettig. De auto voldoet aan de eisen van de gebruiker. Je hebt te maken met bedrijven, dus je moet ook representatief zijn. Met de Nissan LEAF wil je gezien worden. Verder is de auto heel comfortabel en luxe. Hij is geschikt voor zowel zakelijk als privé gebruik. Een perfecte auto voor ons project!'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie