De wetenschap oordeelt: Social media leidt tot merkbetrokkenheid

Redactie Baaz
Wil je de betrokkenheid van je merk bij de consument verhogen? Dan is social media een goede manier. Dat blijkt uit een wetenschappelijk afstudeeronderzoek.

De ene ondernemer investeert eindeloos veel uren in social media, de ander laat het links liggen en weer een ander post zo af en toe eens iets. Facebook is een instantie geworden waarin je kunt geloven. 'Ja, ik geloof wel in Facebook', horen we vaak, of 'nee daar geloof ik niet in'. Daar lijkt nu verandering in te komen dankzij een afstudeeronderzoek van Tim van der Sman dat hij voor de Radboud Universiteit en in samenwerking met Social Embassy deed. In dit onderzoek concludeert Tim dat je merk via Facebook onder de aandacht brengen, leidt tot een hogere betrokkenheid van de consument met het merk, een hogere koopintentie en een sterker communitygevoel.

Kip of ei?

Dat consumenten betrokken zijn met een bepaald merk, is makkelijk te zien aan de likes die ze verbinden aan bepaalde bedrijven. De vraag is alleen of ze daarmee hun betrokkenheid met het merk willen tonen aan hun Facebook-vrienden, of dat online interactie met een merk juist zorgt voor die hogere betrokkenheid. Dat laatste is wat Tim zich tijdens het onderzoek afvroeg. Daarmee wilde hij voor eens en altijd uitmaken wat nu de oorzaak en wat nu het gevolg is van merkbetrokkenheid.

Met het onderzoek dat de student deed onder 334 mensen, kwam hij erachter dat een hogere interactie er inderdaad voor zorgt dat de consument sterker betrokken raakt met het merk. Vervolgens concludeerde Tim naar aanleiding van de resultaten dat de hogere interactie leidt tot een hogere koopintentie en een groter communitygevoel. Hoe hoger de interactie, hoe sterker deze zaken toenemen. Oftewel: je kunt als bedrijf maar beter de Facebook-activiteit van jouw merk zoveel mogelijk stimuleren.

Het hele onderzoeksrapport is te lezen op Marketingfacts.nl.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie