De weg naar succes met een digitale nieuwsbrief
De tijd dat bedrijven met volgetikte A4'tjes hun klanten van het laatste nieuws en productinformatie voorzagen, begint steeds meer achter ons te raken. Drukwerk is niet goedkoop en de distributie is omslachtig en een niet te onderschatten kostenpost.
Een nieuwsbrief via e-mail kan een heel effectieve en betaalbare vervanger zijn. Maar let wel: bij fout gebruik kan het uw bedrijf een erg slecht imago bezorgen. Niemand zit namelijk op ongevraagd en in het wilde weg verstuurde reclame of andere uitingen van commercile aard te wachten. Want laten we wel wezen: u probeert via een nieuwsbrief uw bedrijf en de producten of diensten die daarin geleverd worden positief onder de aandacht te brengen. Ongevraagde reclame is ook bekend onder de naam spam, iets waar we allemaal onder bedolven worden. Viagraatje nodig, deal van uw leven sluiten via een Nigeriaanse transactie of een Russische schone aan de haak slaan? Zie uw inbox.
De weg naar succes |
Om snel mailadressen n abonnees voor de nieuwsbrief te werven is het handig om iets te organiseren waarbij klanten in de zaak hun mailadres achter moeten laten. Wedstrijden of weggevertjes (in ruil voor een e-mailadres) doen het meestal goed. Zorg tot slot dat iedere nieuwsbrief niet alleen reclame bevat, maar ook wat interessante wetenswaardigheden. Dat verhoogt de attentiewaarde. |
Basisregel
De basisregel die u als het om nieuwsbrieven gaat altijd moet respecteren is: vraag of iemand een nieuwsbrief wil ontvangen. Als u op zoek bent naar abonnees voor de nieuwsbrief, is het handig om eerst eens naar adressen in de mailsoftware en op ontvangen visitiekaartjes te kijken. Spit dan de visitekaartjesverzameling door enzovoorts. Stuur die al bestaande contacten een vriendelijk mailtje of ze wellicht genteresseerd zijn in een nieuwsbrief van uw bedrijf. Zo ja, dan kunt u ze aan uw abonneebestand toevoegen.
Afmelden
Om verder snel abonnees voor de nieuwe nieuwsbrief te werven is het van belang om op de homepage van uw bedrijf een duidelijke plek te creren waar belangstellenden zich kunnen abonneren. Minstens zo belangrijk is dat lezers zich ook kunnen afmelden. Deze mogelijkheid dient altijd duidelijk ook in de nieuwsbrief zelf - aanwezig te zijn. Om snel aan meer e-mailadressen te komen, kunt u deze ook inkopen, vaak gesorteerd op interessegebied. Maak dan gebruik van een betrouwbare dienst, bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel. Bedenk tot slot dat het ongevraagd verzenden van aanbiedingen aan consumenten bij de wet verboden is. Naar bedrijven mag u sturen wat u wilt. Maar vrg vooraf wel even of de mail op prijs wordt gesteld, anders heeft u alleen negatieve aandacht.