De visie van Webton op online marketing
Een goed doordachte linkbuilding strategie is een vereiste voordat je aan de slag kunt gaan met het opbouwen van backlinks. De regel is namelijk dat hoe hoger de kwaliteit van de backlinks, des te meer autoriteit een website uitstraalt richting zowel de bezoeker als naar Google. Met alleen een linkje laten plaatsen op een andere website, ben je er nog niet. Gelukkig kun je linkbuilding uitbesteden, zodat jij je kunt focussen op jouw dienst of product, en de experts hun magie kunnen loslaten.
Waar moet een backlink aan voldoen?
Je kunt niet lukraak websites uitkiezen en vragen of ze een linkje naar jouw website willen plaatsen. De kans is klein dat dat positief gaat uitpakken voor jouw positie binnen Google. De backlinks moeten van hoge kwaliteit zijn en moeten voldoen aan verschillende eisen.
Bij voorkeur maakt het linkprofiel een natuurlijke groei door en is het een divers profiel. De autoriteit van de website waar de link wordt geplaatst, is heel belangrijk. In principe zal een site met een hoge autoriteit alleen een link plaatsen naar een website met een gelijkwaardige kwaliteit. Wanneer de zoekmachine zo’n link ontdekt, heeft dit een positieve invloed op de positie van de site in de zoekresultaten.
De voordelen van het uitbesteden van linkbuilding
Door een verkeerde, of ontbrekende, linkbuilding strategie kun je jouw positie in Google schade aanbrengen, in plaats van dat het je positie bevordert. Via twijfelachtige linkbuilding strategieën kun je proberen zo veel mogelijk backlinks te krijgen. Zoekmachines zien wanneer een linkprofiel opvallend snel groeit en herkennen dat dit niet organisch is gegaan. Vervolgens wordt de website 'gestraft' door de site flink te laten dalen in de zoekresultaten. Geen goed idee dus!
Door je linkbuilding uit te besteden aan een expert, kun je voorkomen dat je positie keldert en zie je de positie juist stijgen. Dankzij de expertise van een ervaren specialist is je website verzekerd van een organisch groeiend linkprofiel van hoge kwaliteit, met de bijbehorende stijging in bezoekersaantallen. En meer bezoekers op je site betekent ook dat je meer kans hebt op nieuwe klanten.
De ranking van Google
Bij het bepalen van de positie van jouw website in de zoekresultaten, spelen veel factoren mee. Google vindt het belangrijk dat mensen vinden waar ze naar zoeken, en wil hierin de kwaliteit waarborgen. Daarom hebben ze meer dan 200 verschillende rankingfactoren opgesteld die worden gebruikt bij het beoordelen van websites.
Voor iemand die niet vaak aan linkbuilding doet, of hier liever niet al te veel tijd aan kwijt is, is het doorspitten van die 200 factoren een helse klus. Laat staan het juist toepassen van al die regels; ook daar moet je maar net tijd voor hebben of willen maken. Google heeft er daarnaast een handje van om eens in de zoveel tijd de regels weer aan te passen, dus voordat je het weet loop je weer achter.
Experts op het gebied van linkbuilding houden zich dagelijks bezig met deze ontwikkelingen en hebben de juiste tactieken onder de knie om jouw website zo goed mogelijk te laten scoren binnen de zoekresultaten. Iets waar je misschien 1,5 dag mee bezig bent om uit te zoeken, regelen zij binnen een paar uurtjes. Dus ja, het uitbesteden van linkbuilding is het dubbel en dwars waard.