Dé richtlijn voor daadwerkelijk succes met LinkedIn

Dé richtlijn voor daadwerkelijk succes met LinkedIn

Redactie Baaz

Wietske van Ierssel startte acht jaar terug een eigen bedrijf. Sindsdien ondersteunt ze organisaties en zelfstandigen bij het behalen van meer omzet en rendement via LinkedIn. Voor Wietske stonden de afgelopen acht jaar in het teken van dezelfde uitdagingen waar jij dagelijks tegenaan loopt. Ondernemen is overleven, en overleven is doorbijten. Maar net zoals niets jou had kunnen voorbereiden op de impact waarmee het coronavirus de wereld trof op 12 maart trof, veranderde voor Wietske alles.

Trainingen werden uitgesteld of geannuleerd. De soms frustrerende, bomvolle agenda maakte plaats voor leegte. Dus greep Wietske terug naar haar roots. Alle nieuw gevonden tijd en energie ging uit naar LinkedIn. ‘En dan blijkt dat, hoe onzeker het moment ook lijkt, er mooie dingen kunnen gebeuren.’

Aan het woord: gastexpert Wietske van Ierssel, founder van 7Fans


Een nieuwe grote klant, de lancering van mijn online cursus, het oprichten van een mastermindgroep en - natuurlijk - een artikel bij Baaz: het is allemaal gelukt, gewoon vanaf de thuiswerkplek. LinkedIn dekt niet alleen de inhoud van mijn trainingen, coaching en begeleiding. LinkedIn is de hoeksteen van mijn bedrijfsvoering. En LinkedIn kan voor iedere ondernemer hetzelfde betekenen. Klanten werven, personeel aantrekken, naamsbekendheid genereren, noem maar op. Hoe? 
 

  1. Zorg dat al je medewerkers een compleet en sterk LinkedIn Profiel hebben. Een incompleet of zwak profiel is eigenlijk hetzelfde als een half gedrukt visitekaartje.
     
  2. Blijf actief bezig om je relevante netwerk te vergroten. Een kwalitatief sterk netwerk zorgt voor goede en relevante zichtbaarheid.
     
  3. Plaats content die waarde toevoegt. Niemand zit te wachten op slechte content, dus bepaal of je wat op tafel legt. 

Hoe meer waarde jij en jouw medewerkers leveren aan jullie doelgroep(en) via LinkedIn, hoe meer succes je zult behalen. Medewerkers praten vaak al met anderen vol trots over hun werk en vinden het ook leuk om dit online te doen.
 

  • Medewerkers laten vertellen hoe leuk het is om bij jullie te werken werkt echt veel beter dan het zelf vertellen.
  • Des te vaker medewerkers – elk op een eigen, authentieke wijze – gaan praten over jouw producten of diensten, des te meer klanten je bereikt. 

Maar medewerkers gebruiken als uithangbord... niet doen!

Een veelgestelde vraag is: hoe kunnen mijn medewerkers snel de content delen die de Marketing- & Communicatie-afdeling heeft gemaakt?

Mijn antwoord: stel een andere vraag. Pak het geheel anders aan. Het allerbelangrijkste van succes op LinkedIn is namelijk authentieke content. Dus probeer je medewerkers niet te gebruiken als een soort uithangbord voor centraal opgestelde berichten. Er is namelijk een veel effectievere manier. 

Hoe dan?

Vrij simpel eigenlijk: zorg dat alle relevante content overzichtelijk wordt aangeboden aan jouw medewerkers. Laat hen zélf bepalen welke content ze graag willen posten en inspireer ze hierbij.

Als de eerste stappen zijn gezet, treedt het sneeuwbaleffect op en worden jullie doelgroep(en) maximaal bereikt met meerdere, authentieke berichten van jouw medewerkers. Dit enthousiasme zal een sterk positief effect hebben en zorgen voor een hogere klantentrouw van bestaande klanten én voor meer nieuwe klanten.

Begin groot en maak het daarna klein. Vervolgens geniet je van de groei.

1.     Eerst groot: leer en inspireer alle medewerkers rondom de voordelen van LinkedIn. Leg goed uit waarom jij graag zou willen dat ze actief zijn op LinkedIn en biedt ze de kennis aan die zij nu nog missen. Denk niet alleen aan het salesteam, maar het gehele bedrijf. 

2.      Dan klein: ga actief aan de slag met 10 procent van je medewerkers. Dit zijn je voorlopers, individuen die al heel lang op LinkedIn actief zijn of de potentie hebben om actief te worden. Begeleidt deze mensen extra goed – bijvoorbeeld met actieve 1-op-1 coaching – en vier de persoonlijke successen met de hele organisatie.

3.     Je zult zien dat steeds meer medewerkers zich laten inspireren door deze actieve 10 procent. En zo wordt jouw bedrijf ook een echte ‘social business’, met alle moderne voordelen van dien. 


Meer weten over de kracht van LinkedIn? Neem vrijblijvend contact op met Van Ierssel en ga samen in gesprek over de manier waarop jouw bedrijf het beter kan doen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie