De laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B e-commerce

De laatste ontwikkelingen op het gebied van B2B e-commerce

Redactie Baaz

Op het gebied van automatisering worden de laatste jaren grote stappen gezet. Wanneer je als ondernemer je concurrentie de baas wilt blijven, zul je mee moeten gaan in die ontwikkelingen. Stilstand is achteruitgang! Denk nu niet dat het niet zo’n vaart zal lopen, want deze materie raakt zowel grote als kleine ondernemers. We hebben in 2021 een duidelijk voorbeeld gezien van wat er kan gebeuren als je niet voldoende hebt geïnvesteerd in automatisering. Supermarktketen DEEN met tientallen vestigingen in Noord-Holland kwam tot de conclusie dat het bedrijf uiteindelijk de strijd zou gaan verliezen, als er niet voldoende werd geïnvesteerd in automatisering. Het bedrijf koos er mede daarom voor om zichzelf op te heffen.

Hogere eisen

Weliswaar is een supermarkt natuurlijk geen B2B-bedrijf, maar het effect is hier wel hetzelfde. Wanneer je op het gebied van e-commerce de boot hebt gemist, sta je al zo ver achter, dat je serieus moet overwegen of die schade ooit nog in te halen is. Wanneer jouw bedrijf zich bezighoudt met B2B-commerce zul je ongetwijfeld herkennen dat jouw klanten steeds hogere eisen gaan stellen. Ze verwachten bijvoorbeeld van je dat je een gepersonaliseerd portaal aanbiedt, waarin ze de prijzen vermeld staan die voor hen van toepassing zijn en waarin ze supersnel en vooral zeer eenvoudig hun bestellingen kunnen doorzetten. De ontwikkelaars van dergelijke systemen springen snel in op de steeds hogere eisen die klanten stellen en passen hun applicaties hierop aan. Tegelijk blijft je eigen verkoopteam natuurlijk een onmisbare schakel in het geheel, maar dan vooral om advies te geven en offertes uit te brengen.

Flexibiliteit

Om jou als ondernemer een grote mate van flexibiliteit te geven, bedacht een Duitse e-commercespecialist zo’n acht jaar geleden dat het verstandig zou zijn om een systeem te bedenken waarbij front-end en back-end losgekoppeld zijn. Hierdoor kun je veel sneller inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Deze zogenoemde headless e-commerce geeft je als ondernemer een maximale keuzevrijheid en geldt inmiddels als het meest toekomstbestendige systeem voor het goed organiseren van de e-commerce binnen je bedrijf. Je koest bijvoorbeeld zelf welk content management systeem (CMS) je wilt gebruiken in combinatie met de applicatie voor jouw e-commerce. Veel gebruikte opties zijn Contentful, Storyblok en WordPress, maar als je liever voor een ander CMS kiest, is dat ook mogelijk. In feite zou je kunnen stellen dat deze werkwijze je het beste van twee werelden biedt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie