'De kracht van passie drijft ondernemingen'

'De kracht van passie drijft ondernemingen'

Redactie Baaz

Paul Moers introduceert zijn tweede boek: 'De kracht van passie'.

Paul Moers is een erkend marketingadviseur en was onder andere werkzaam bij Unilever, Albert Heijn en Gall & Gall. Volgens hem zorgt de economische crisis voor een gespannen markt. De concurrentie wordt feller en neemt toe. Volgens Moers zullen bedrijven op het scherpst van de snede moeten presteren om überhaupt nog een kans te hebben om te blijven bestaan. De marketingadviseur van weleer laat weten dat de factor personeel daarom een centrale rol zal gaan spelen.

Bevlogenheid

Om deze reden schreef hij het boek 'De kracht van passie', een relaas waarin hij uitlegt waar het bij managers om moet draaien. In zijn boek stelt Moers dat goed geleide bedrijven hun werknemers enthousiast kunnen maken. De bevlogenheid van het personeel zal uiteindelijk leiden tot betere prestaties van de onderneming.

Duidelijke opbouw

Het boek is duidelijk opgebouwd: in de eerste vier hoofdstukken zet Moers theoretisch uiteen waarom passie en de 'zinfactor' essentieel is voor je onderneming. Zo legt hij uit dat het bij de werknemer allemaal draait om 'zin of geen zin'. Volgens Moers ga je gedreven en doelgericht aan de slag op het moment dat je zin hebt in je baan. Wanneer ontstaat die zingeving? Moers stelt dat het een combinatie betreft tussen begrijpen waar je voor gaat en zin hebben in wat je doet.

Zes cases

In de rest van het boek laat hij aan de hand van zes cases zien dat passie een drijvende factor is geweest bij de strategieën van succesvolle bedrijven. Zo behandelt hij onder andere de Jumbo supermarkten, de V&D, dierentuin Artis en het biermerk Grolsch.

Met betrekking tot Grolsch geeft Moers aan dat de de werknemers altijd emotioneel verbonden zijn met het erfgoed van het biermerk. 'Niets is groter dan Grolsch', stelt Moers. Dit zorgt voor trots personeel, wat net dat extra stapje doet. Dat is de passie waar het om draait.

Mooi opgezet

'De kracht van passie' van Paul Moers is een duidelijk geschreven en mooi opgezet boek. In het theoretische gedeelte legt de auteur helder uit waarom hij denkt dat passie en zin essentieel is voor werknemers. De cases zijn ook een positieve toevoeging en zorgen voor een concreet voorbeeld uit de praktijk. Dit maakt het een aanrader voor managers die op zoek zijn naar inspiratie.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie