De kracht van online marketing
De kracht van online marketing

De kracht van online marketing

Redactie Baaz

In de afgelopen jaren is online marketing een steeds belangrijker onderdeel geworden van de bedrijfsvoering van bedrijven en organisaties. Dit is vooral omdat het veel mogelijkheden biedt en een breder publiek kan bereiken dan de traditionele marketingmethodes. Daarnaast is het makkelijker om via digitale middelen te richten op de specifieke doelgroep die je wil bereiken. Zo kan je op efficiënte wijze zowel je naamsbekendheid vergroten als je verkoopprestaties verbeteren.

Meetbaarheid

Een tweede voordeel, en misschien wel het belangrijkste voordeel van online marketing, is dat het heel goed meetbaar is. Door bijvoorbeeld Google Analytics te gebruiken kan je precies bijhouden hoeveel mensen een website bezoeken, waar ze vandaan komen, en wat voor gedrag ze vertonen terwijl ze op de website vertoeven. Op basis van de verzamelde gegevens kan je als bedrijf je marketingstrategie beter aanpassen aan je doelgroep, beter bij hun wensen aansluiten, en de conversieratio verbeteren.


Relatief lage kosten

Deze meetbaarheid zie je ook terug in een duidelijk overzicht van de kosten die per conversie komen kijken. Als je een bord langs de snelweg plaatst heb je eigenlijk geen idee in hoeverre dat effect heeft, aangezien klanten bij het afrekenen niet aangeven hoe ze in contact zijn gekomen met je product. Als ze via Google op je website terechtkomen, dan is dat nét even anders. Daarnaast kan je na een Google Ads training bijhouden wat de kosten per klik (CPC) zijn, en hoeveel jíj dan kwijt bent
per conversie. Zo kan je in de gaten houden of het de moeite waard is om geld uit te geven aan Search Engine Advertising (SEA), of dat je het beter op een andere manier aan kan pakken. Door dit overzicht en de relatief lage kosten in vergelijking met een bord langs de snelweg is online marketing ook haalbaar voor kleine bedrijven en start-ups.


Flexibiliteit

Wat eerder al kort benoemd was is de flexibiliteit van online marketing. Je kan je advertenties makkelijk aanpassen aan wat er aanslaat bij de doelgroep, en het biedt de mogelijkheid om snel te reageren op veranderingen binnen de markt. Je kan met je bedrijf snel inspelen op trends door je content te updaten en je social-media bij te houden. Zo krijg je ook beter contact met je klant, wat resulteert in een betere positie in de markt.

Waar traditionele marketing een aantal barrières opgooit voor kleine of beginnende bedrijven is online marketing een goede oplossing. Met een relatief kleine tijd- of geld-investering kan je al een heel eind komen. Jaagt het idee je toch angst aan en heb je geen idee waar je moet beginnen? Schakel dan bijvoorbeeld een online marketing bureau Utrecht in om je te helpen. Samen kunnen jullie ideeën uitwisselen en uitwerken tot er een marketingstrategie ontstaat die je misschien zelf wel verder uit kan voeren. Proberen waard, toch?

 

LEES OOK: 5 redenen voor het belang van online marketing
LEES OOK: Online marketing uitbesteden: de voordelen op een rij!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie