‘De kip met de gouden eieren’
Onder het genot van een nachtelijk biertje, legden ze de basis voor het hedendaagse succes van hun eigen bedrijf. Het legendarische biertje werd gedronken door Marc Rottinghuis, Alexander Wanders en Jan-Paul van der Velden, om precies te zijn in Amsterdam op een avond in 2006. In het kader van een opdracht voor hun opleiding Economie, bedachten ze een concept voor een applicatie die het no-show probleem in de Nederlandse zorgsector moest verhelpen. Patiënten die niet komen opdagen kost de sector namelijk jaarlijks honderden miljoenen euro's.
Een simpel sms'je dat patiënten herinnert aan hun afspraak moest de oplossing zijn. 'We hadden altijd al de ambitie om iets met zijn drieën te ondernemen', vertelt oprichter Marc. 'We wisten alleen nog niet wat. Toen we met dit plan kwamen, kregen we zoveel positieve reacties – zowel van de universiteit als de ziekenhuizen die we hadden gesproken –, dat we vonden dat we ermee door moesten gaan.'
Ondertussen sijpelden cijfers binnen van resultaten van gelijkwaardige concepten in het buitenland. 'In sommige landen werden de no-shows met zeventig procent verminderd', legt collega-oprichter Alexander uit. 'We wisten dat we de sleutel tot succes in handen hadden.'
Naar de bank
Terwijl de jongens zich nog bevonden in de veilige omgeving van de schoolbanken, stelden ze een businessplan op. 'Daarmee zijn we naar de bank gegaan. Die gaf ons de bevestiging dat er potentie zat in ons plan en een innovatief borgsom krediet, wat zoveel betekent dat vijftig procent van de investering wordt gedekt door de staat.'
Een jaar lang waren de drie jongens, die van hun studieproject al snel hun werk maakten, te vinden in de Nederlandse ziekenhuizen. Daar kweekten ze enthousiasme voor hun concept. Dat betekende echter niet dat de dienst direct verkocht was, weten de initiatiefnemers. 'Het besluitvormingsproces duurde ontzettend lang; voordat je een akkoord krijgt, moest het plan langs talloze organen binnen het ziekenhuis.' Alexander vult aan: 'In het begin was het echt de kip met de gouden eieren, maar het zetten van de handtekening duurde heel wat langer dan verwacht.' Het doorzettingsvermogen van Marc, Alexander en Jan-Paul werd flink op de proef gesteld.
Met een hijgende bank in hun nek zetten ze door: 'De eerste tijd was zwaar en frustrerend. We investeerden tijd, energie en geld zonder dat het iets opleverde. Maar dat is kenmerkend voor elke startende onderneming. Als je dat niet aankunt moet je voor een baas gaan werken.' Toen de eerste opdracht in 2008 binnen rolde, was de opluchting desondanks groot.
Langzaam werden er afspraken gemaakt en contracten ondertekend. De inhoud van die contracten was echter wel anders dan in eerste instantie werd verwacht, vertelt Alexander: 'Hoewel we van oorsprong een applicatiebouwer waren die de no-show in de zorg wilde verminderen, kregen we ook uit hele andere hoeken aanvragen. KLM wilde bijvoorbeeld kunnen communiceren met intern cabinepersoneel en Randstad met flexwerkers uit Polen.' Toen de jongens zagen dat er markt zat in sms-diensten voor de bredere zakelijke markt, veranderden ze hun strategie en bouwden ze een applicatie waar iedereen, particulier, bedrijf, vereniging of stichting, voor een eigen doeleinde gebruik van kan maken.
Het succes van Spryng groeit snel, het kantoor, dat in de kelder van een grachtenpand gevestigd is, niet. Veel ruimte heeft een selfserviceplatform, wat Spryng is, namelijk niet nodig Behalve henzelf en een stagiaire bestaat het bedrijf uit een technisch team van vier programmeurs dat ook nog eens elders is ondergebracht. Een kleine kantoorruimte betekent overigens geenszins een kleine toekomstverwachting; Marc, Alexander en Jan-Paul gaan expanderen. 'We hebben de techniek zó gebouwd dat we binnen een paar dagen een nieuw land kunnen opnemen. Het enige wat we eigenlijk moeten doen is iemand in dienst nemen die de taal spreekt.'
Tot nu toe annexeerde Spryng elk jaar een nieuw land, respectievelijk België, Engeland, Duitsland en Frankrijk. Ondertussen breidt ook de klantenkring in Nederland zich uit. 'De markt voor zakelijke sms-diensten groeit', vertelt Marc. 'Veel zakelijke klanten van KPN stappen naar ons over vanwege de prijs, service en wereldwijde bereikbaarheid.'
Voor achteroverleunen is voorlopig dus geen tijd. 'We optimaliseren continu onze SEO en ontwikkelen nieuwe ideeën en producten om te kunnen voldoen aan specifieke wensen van klanten.' Spryng heeft inmiddels een hele verzameling diensten voor de zakelijke klant in petto. Wil je tijdens een presentatie communiceren met je publiek, dan kun je bijvoorbeeld gebruik maken van 'sms 2 screen'.
Levenswerk of cashen
Nog geen drie jaar geleden stond de bank op het punt deurwaarders bij Marc, Alexander en Jan-Paul langs te sturen. Tegenwoordig is de lening in zijn geheel afbetaald. Na een paar moeilijke jaren gaat het de jongens voor de wind. Met een heel ander product dan dat ze in eerste instantie voor ogen hadden, dat wel. 'We hadden nooit verwacht dat KLM via een persbericht voor de zorg bij ons terecht zou komen en dat ook andere grote bedrijven zouden kiezen voor Spryng.'
Tegelijkertijd melden ook oude klanten uit de medische wereld zich weer. Dat heeft vooral met één ding te maken: de crisis. Anders dan andere ondernemingen is Spryng tot nu toe namelijk nauwelijks geraakt. 'Er vallen wel wat branches weg, zoals de autobedrijven die geen geld meer hebben', vertelt Jan-Paul, 'maar veel markten moeten bezuinigen en kunnen dat juist doen met onze kostenbesparende dienst. Een arts bijvoorbeeld, gebruikt onze dienst voor zo'n twaalf euro per maand, een verwaarloosbaar bedrag tegenover de jaarlijkse verliezen door no-shows.’
Wordt Spryng het levenswerk van de drie jonge ondernemers? 'Dat weten we niet, maar we gaan in elk geval niet voor de optie van snel doorverkopen en cashen. Spryng zal over tien jaar zeker nog bestaan en wij zijn er voorlopig ook nog wel zoet mee. Misschien komt er over een paar jaar een moment waarop ons innovatieve ondernemershart gaat kloppen en we ons kapitaal in een nieuw project investeren.'