De do’s en don’t van content marketing
'Content is King', het is een veelgehoorde kreet die wordt geroepen door content managers, marketeers of communicatieprofessionals. De afgelopen jaren is het succes van content marketing gegroeid en daarom maakt het nu ook een belangrijk onderdeel uit van online marketing.
Content marketing is een goede manier om de aandacht te trekken van jouw doelgroep en jouw merk, bedrijf of organisatie succesvol te onderscheiden. Maar als je succesvol in content marketing wilt zijn moet je wel weten wat content marketing is en wat je er mee kunt doen en nog belangrijk, wat het je oplevert. Is het meer dan alleen maar copywriting?
Wat is content marketing?
Er zijn verschillende definities van content marketing te vinden. Allemaal draait het om de klant aan jouw bedrijf, organisatie of product te binden. Content marketing is dan ook een vorm van marketing waarbij je relevante content aanbiedt aan je doelgroep. Het gaat hierbij om content (inhoud) die waardevol is voor de klant. Relevante content is dan ook content die op het juiste moment, via het juiste kanaal en met de juiste boodschap wordt aangeboden aan de doelgroep, met als doel zorgen voor communicatie en interactie tussen klanten en tussen klant en organisatie. Het is dan ook een vorm van strategische marketing is waarbij op een consistente manier kwalitatieve content wordt aangeboden. aan een vooraf gestelde gedefinieerde doelgroep. Content marketing wordt ingezet met als doel om deze klanten te behouden of te laten converteren, wat uiteindelijk winst of resultaat voor jouw bedrijf als gevolg heeft. Content marketing is breed en omvat alle soorten content, zowel online als offline en zowel tekstueel als audiovisueel. Zo behoren niet alleen klantenmagazines, blogs, video’s en mailings tot content marketing, maar ook infographics, berichten op sociale media en webinars.
Wat is het doel en wat levert het op?
Het doel van content marketing is het aantrekken van prospects en klanten. Je kan met relevante content de klanten of prospects verbinden met jouw merk, product, bedrijf of organisatie. Daarnaast worden de klanten en prospects verleidt om een volgende stap te zetten in de funnel. Bijvoorbeeld het achterlaten van een e-mailadres of andere gegevens. Uiteindelijk kan dat leiden tot een aankoop. De volgende vraag is dan ook, wat levert content marketing op? Content marketing levert op verschillende vlakken resultaat op. Een van de eerste resultaten is meer merkbekendheid voor jouw merk, organisatie of bedrijf. Daarnaast kan je meer traffic naar je website trekken als je zorgt dat je relevante content aanbiedt waarbij ze worden doorverwezen naar jouw website. Uiteindelijk kan dat meer leads opleiden. Als je op het juiste moment en via het juiste kanaal content verspreid levert dat ook warmere leads binnen je ideale doelgroep en meer conversie door dat je waardevolle content verstrekt. Uiteindelijk kan het ook leiden tot een grotere klantentevredenheid, meer engagement en dus meer mond-tot-mondreclame. Content marketing kan dus voor marketing, sales en klantenservice een grote meerwaarde bieden. Van belang is dat je eerst goed bedenkt wie je ideale klanten zijn en met welke content je hen kunt helpen. Door het aanbieden van waardevolle content en de juiste copywriting consequent te delen met de juiste doelgroep op het juiste moment dan is content marketing zeer succesvol.