Cultuurverschillen belemmeren internationale bedrijfsvoering
De verschillen tussen landen in wet- en regelgeving worden als obstakel gezien bij internationaal zakendoen. Er is echter ook een groep die cultuurverschillen als een uitdaging ziet.
Dit blijkt uit een onderzoek van ING Commercial Banking.
Cultuurverschillen zijn een groot obstakel voor het internationale zakenwezen. Elke cultuur heeft zijn eigen manier van zakendoen en vooral de taalbarrière vormt een groot probleem. Ieder land heeft bovendien zijn eigen wet- en regelgeving en werkklimaat.
'Die cultuurverschillen zijn voor bedrijven in bepaalde sectoren een reden om dichter bij huis te blijven aldus directeur Annerie Vreugdenhil van ING Commercial Banking Nederland. 'Dat geldt met name voor de detailhandel en de zakelijke dienstverlening.'
Groeikansen
Uit het onderzoek blijkt dat 87 procent van de ondervraagde bedrijven importeert en 79 procent exporteert. Hiervan heeft slechts 51 procent een samenwerkingsverband met een buitenlandse partner en 34 procent een buitenlandse vestiging. Het buitenland moet in dit verband overigens vooral opgevat worden als Europa. ´Wij willen bedrijven de komende jaren meer gaan wijzen op de enorme kansen die het buitenland biedt buiten Europa, in de opkomende markten´, aldus Vreugdenhil.
Cultuurverschillen
Tegenover nu.nl verklaart John Stevens van Vanderlande industries, een bedrijf dat gespecialiseerd is in transportsystemen, dat je je bewust moet zijn van de cultuurverschillen en daarmee moet kunnen omgaan. In het bedrijfsleven is het volgens hem belangrijk dat je je kunt aanpassen aan de cultuur waar je je in bevindt.
Stevens vindt dat er moed voor nodig is om over de grens zaken te doen. Maar aan de andere kant gaat het zelden overal in de wereld tegelijk slecht. ´Ik raad ondernemers met expansieplannen aan klein te beginnen en langzaam voort te bouwen op behaald succes.'