CrowdAboutNow doorbreekt mijlpaal van 1500 succesvolle crowdfundingcampagnes
Crowdfundplatform CrowdAboutNow heeft een bijzondere mijlpaal bereikt: meer dan 1500 ondernemers hebben met een crowdfunding op dit platform financiering opgehaald. Dit jaar voltooiden al meer dan 100 ondernemers een crowdfunding en op dit moment lopen er ook nog 18. Volgens een van de oprichters van CrowdAboutNow, Mark Laagewaard laat deze mijlpaal zien dat, ondanks dat het verkrijgen van een bancaire lening steeds moeilijker wordt, ondernemers op zoek blijven naar betaalbare financieringsvormen en steeds meer de waarde inzien van hun community.
Uitdagingen en kansen
Een probleem voor ondernemers is dat het steeds moeilijker wordt om een bancaire lening te krijgen. Banken hebben te maken met stijgende administratieve kosten, strengere regelgeving en een focus op risicobeheer, waardoor het voor ondernemers steeds lastiger wordt om via de traditionele weg plannen te financieren. Ondernemers zoeken daarom naar andere financieringsvormen en crowdfunding is hierin al jaren een groeiend alternatief.
Laagewaard vertelt dat hij dit jaar een toename ziet in het aantal ondernemers dat crowdfunding gebruikt als vervolgfinanciering. “In de beginjaren van CrowdAboutNow zagen we crowdfunding vooral bij startende ondernemers. Nu zien we het steeds vaker ingezet worden voor uitbreidingen, tweede zaken, verduurzaming en uitbreiding van de productiecapaciteit”, aldus Laagewaard. Voorbeelden hiervan zijn de crowdfundingcampagnes van Joline Jolink, Koffiestation Groningen en KASTAN.
Een sector waar volgens Rabobank dit jaar groeikansen waren, is de zorg. De start van het Beter Gezond programma van de AFAS Foundation laat volgens hen zien dat er specifiek een groeiende vraag is naar preventieve zorg, wat kansen biedt voor ondernemers. Ook dit ziet CrowdAboutNow terug met een crowdfunding voor de eerste huisarts op het platform van Dokter Bloem. Andere zorgondernemers die het platform dit jaar heeft gefinancierd zijn Zorgkwekerij Bloei en Eleven Movement.
De kracht van community
Lagewaard identificeert een andere reden voor de groei in het afgelopen jaar. Hij vertelt dat hij in gesprekken met ondernemers merkt dat zij steeds meer de kracht van hun community zien en deze weten in te zetten. “Wij zien dat onze ondernemers vaak nauw in contact staan met hun gasten, klanten en fans, waardoor de band vaak persoonlijker is dan bij andere type ondernemers. Juist deze persoonlijke band biedt mogelijkheden, ook voor het ophalen van financiering”, aldus Lagewaard.
De 1500e campagne op het platform is die van Utrechts chocolademerk Mesjokke. Dit weekend eindigde hun crowdfunding waarin zij financiering ophaalden om de productie van chocolade te verdubbelen. Het doel is om daarmee dubbel zoveel positieve impact te maken op het leven van lokale cacaoboeren. Er doen 117 investeerders mee en het totaal opgehaalde bedrag is 101.600 euro.