Cookiewetgeving: zorg dat je weet waar aan te voldoen
Consumenten zijn zich in Nederland in grote mate bewust van cookies en de cookie-wetgeving. Bedrijven laten echter nog grote steken vallen bij het informeren van hun websitebezoekers over hoe zij cookies gebruiken voor tracking. Dat concludeert een privacy-onderzoek van TRUSTe dat vandaag is gepubliceerd. In het onderzoek werden meer dan 4000 gebruikers uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië ondervraagd. Verder werd in de genoemde landen via website Alexa een lijst samengesteld van de hoogst gerangschikte websites.
In het onderzoek werden meer dan 4000 gebruikers uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië ondervraagd. Verder werd in de genoemde landen via website Alexa een lijst samengesteld van de hoogst gerangschikte websites.
Dat consumenten van de wetgeving op de hoogte zijn is goed nieuws, maar dat bedrijven steken laten vallen bij het informeren van hun klanten juist niet. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat een deel van de geïnformeerde consumenten van plan zijn om websites die niet voldoet aan EU richtlijnen niet meer te bezoeken. Dan kun je als ondernemer maar beter zorgen dat je je zaken op orde hebt
Hier volgen enkele bevindingen uit het onderzoek:
– 86 procent van de respondenten in Nederland was zich bewust van cookies voor de internetbrowser, vergeleken met 81 procent in Groot-Brittannië, 78 procent in Duitsland en 59 procent in Frankrijk.
– De top 50 Franse websites zetten bijna twee keer zo veel cookies van derden (434) uit als Nederlandse websites (237).
– 71 procent van de Franse respondenten was zeer bezorgd over hun online privacy, in vergelijking met 69 procent in Groot-Brittannië, 62 procent in Duitsland en 48 procent in Nederland.
Dat een groot deel van de bezoekers bezorgd is over hun online privacy zou je als ondernemer moeten alarmeren. Wanneer je bezoekers op je website ontvangt, heb je immers het liefst dat zij zich veilig voelen bij jouw organisatie en dat ze zich geen zorgen maken om hun online privacy.
Want bezoekers zijn ook daadwerkelijk bereid jouw website niet meer te bezoeken wanneer deze niet voldoet aan de EU-richtlijnen met betrekking tot cookies:
– 79 procent van de Nederlandse respondenten was ervan op de hoogte dat de cookiewet van de EU vereist dat bedrijven toestemming moeten hebben om hun bezoekers online te tracken, in vergelijking met 63 procent in Groot-Brittannië, 51 procent in Duitsland en 26 procent in Frankrijk.
– 82 procent van de Duitsers verwacht dat bedrijven voldoen aan de EU-cookierichtlijn, evenals 76 procent in Groot-Brittannië en 62 procent in Nederland.
– 53 procent van de Franse respondenten verwacht dat bedrijven daaraan voldoen, maar slechts 44 procent is van plan alleen websites te bezoeken van bedrijven die voldoen aan de EU-cookierichtlijn.
– 32 procent van de Nederlandse en 12 procent van de Britse websites had enige stappen ondernomen om te voldoen aan de richtlijn, via een on-screen pop-up, banner of tab om gebruikers te informeren over cookies op de site. Geen van de top 50 websites in Frankrijk of Duitsland had dat gedaan.
Werk aan de winkel dus, wil je als bedrijf geen webbezoekers verliezen. Maar hoe pak je dit nu aan? Als ondernemer kun je terecht op de website van de OPTA. Zij hebben een 'veel gestelde vragen'-document waarin je veel informatie kunt vinden over de cookie-wetgeving.
Voor consumenten is er de website consuwijzer.nl, die veel informatie bevat over wat je rechten zijn als consumenten en wat wel en niet mag op het gebied van cookies en privacy. Uiteraard kun je ook als ondernemer hier veel informatie uit halen.