Contentmarketingtrends 2018: welke trends verwachten we?

Contentmarketingtrends 2018: welke trends verwachten we?

Redactie Baaz

Is jouw bedrijf al bezig met contentmarketing? Steeds meer bedrijven zien de vele voordelen van contentmarketing in. Maar liefst twee op de drie marketeers gaf in 2017 aan het budget voor contentmarketing te willen verhogen. Met deze groeiende populariteit van contentmarketing lijkt het de harten van marketeers nu echt te hebben veroverd.

Om je concurrentie voor te zijn, is het van belang dat je snel inspeelt op de nieuwste trends. De technologische ontwikkelingen gaan sneller dan ooit. Wil je als marketeer bijblijven en de juiste strategie kunnen toepassen, dan dien je van deze ontwikkelingen op de hoogte te zijn. Daarom zetten we in deze blog 5 te verwachten contentmarketing trends in 2018 voor je op een rij!

1. Social media als publishing kanaal

Je contentmarketing-inspanningen zijn pas de moeite waard wanneer je content gevonden wordt door je doelgroep. Op dit moment wordt social media door bedrijven gezien als belangrijkste kanaal om content te verspreiden. Met name content die op de bedrijfswebsite staat wordt op deze manier gedeeld. 

Echter, we zien dat steeds minder gebruikers social media platforms verlaten om extern content te bekijken. In 2018 zullen daarom steeds meer social media platforms een publishing kanaal op zich worden. Denk bijvoorbeeld aan Facebook Instant Articles, maar ook Instagram en Snapchat zullen een opzichzelfstaand publishing kanaal worden.

2. Virtual en augmented reality in contentmarketing

Ben je al op de hoogte van virtual reality en augmented reality? Bij virtual reality bevind je je als gebruiker in een virtuele wereld, waar virtuele bewegingen gebaseerd zijn op daadwerkelijke bewegingen. Bij augmented reality komt de realiteit samen met door de computer gegenereerde content, bijvoorbeeld in de vorm van hologrammen.

In 2017 werd er door bedrijven al geëxperimenteerd met virtual reality en augmented reality. Deze twee technologieën zijn echter nog niet zeer toegankelijk, waardoor het zeker voor kleine bedrijven nog onontdekt gebied is. Gelukkig zien we in 2018 de populariteit van virtual reality en augmented reality in contentmarketing toenemen. Zorg er dus voor dat je klaar bent om in te spelen op deze ontwikkeling. Interactieve video’s en apps vormen hiervoor al een goede springplank. Zo kun je bij de popularisering van virtual en augmented reality meteen inspringen.

3. Live video’s via social media

We hebben in 2017 al mogen proeven van de live video’s op social media. Steeds meer bedrijven waagden zich eraan en hebben de effectiviteit ervan ervaren. Vier op de vijf facebookgebruikers geeft zelfs aan live video’s de favoriete social media post te vinden.

Als bedrijf kun je live video’s inzetten voor webinars, een kijkje achter de schermen, een interview en andere creatieve uitspattingen. Doordat een bedrijf middels live video’s direct de conversatie aangaat met de doelgroep, wordt er gebouwd aan de relatie. Kijkers voelen zich met live video’s namelijk meer betrokken, doordat ze kennismaken met de personen achter het bedrijf.

4. Voice-search naar een hoger niveau met voice assistants

Digitale assistenten zoals Siri worden steeds meer gebruikt. De trend v van bijvoorbeeld Amazon of Google al te vinden. De verwachting is dat deze op korte termijn overwaaien naar Nederland.

Een belangrijk aspect bij digitale assistenten zoals Siri of de Amazon Alexa is het feit dat ze slechts één antwoord hebben per vraag. Waar je voorheen in de zoekresultaten vele antwoorden kunt bekijken, krijg je nu één antwoord voorgeschoteld. Je begrijpt dus dat bedrijven er alles aan doen om dat ene antwoord te zijn.

Voice assistants passen uiteraard hun antwoord aan op de gebruiker. Toch zijn er aantal SEO-tips waar je als bedrijf rekening mee dient te houden. We benoemen ze hieronder kort:

- Zorg voor goede reviews en zorg voor goede informatie over de lerschuift in een razend tempo zelfs naar intelligente voice-assistenten voor thuis. In Amerikaanse huishoudens zijn deze speakersocatie van jouw bedrijf.
- Met voice search wordt er door de gebruiker gesproken in lange zinnen. Met een FAQ kun je de veelvoorkomende vragen van je doelgroep kort beantwoorden.
- Gebruik veel long-tail keywords in vraagvorm in je tekstuele content.

5. Gepersonaliseerde content op grote schaal

De contentmarketing ontwikkelingen van de afgelopen jaren berustten vaak op automatisering en personalisering van de content en de verspreiding hiervan. Ook in 2018 verwachten we dat hierin een grote stap wordt gezet.

We zien nu dat klanten steeds meer behoefte hebben aan het stellen van vragen via social media, WhatsApp en andere chatfuncties. Grote bedrijven kunnen reeds de diepte in duiken voor wat betreft het bepalen van de interesses, voorkeuren en demografische gegevens van de individuele gebruiker. Hierdoor kunnen de chatfuncties eenvoudig worden geautomatiseerd, waarop klanten snel en gericht hun vraag beantwoord krijgen. De verwachting is dat in 2018 dit steeds meer mogelijk wordt voor kleinere bedrijven. Dit houdt in dat er een toename komt in gepersonaliseerde, unieke content. Bovendien kan deze technologische ontwikkeling nog beter de brug slaan tussen marketing en sales.

Nu je op de hoogte bent van de belangrijkste trends die te verwachten zijn in 2018, is het namelijk tijd om aan de slag te gaan! Welke trend sluit aan op jouw bedrijf, doelstellingen en doelgroep? Probeer hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan, zodat je je concurrentie voor bent!

Deze blog is geschreven door Internetvergelijk.nl, de onafhankelijke vergelijker van internetabonnementen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie