Call tracking: onmisbaar voor ondernemers die online adverteren
Call tracking, de online adverterende ondernemer kan zeker in 2017 niet meer zonder. Startup AdCalls speelt daar op in...
In 2015 had al 80 procent van de Nederlanders een smartphone, die steeds intensiever wordt gebruikt. Sinds een jaar registreert Google dan ook meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten op een desktopcomputer. In 2013 eindigde al 70 procent van die mobiele zoekopdrachten in een click-to-call, oftewel: een telefonische oproep met een smartphone.
Dus introduceerde Google in 2015 de ‘call only ads’ en hebben inmiddels veel online advertenties en websites een click-to-call-button. Dat betekent dat je op je smartphone, met één druk op het telefoonnummer of bel-icoontje het bedrijf belt. Omdat het dus steeds makkelijker is om naar aanleiding van een online zoekopdracht of website een bedrijf te bellen, verwacht BIA/Kelsey dat het aantal telefoontjes naar bedrijven wereldwijd in 2020 zal oplopen naar 169 miljard. Dat is bijna een verdubbeling van de 85 miljard in 2016. Dat zijn een heleboel leads en conversies die helemaal niet gemeten worden.
Call tracking is de oplossing
Het meetbaar maken van resultaat is essentieel. Wanneer je als ondernemer of marketeer een online advertentie inzet, wil je weten wat die advertentie opbrengt aan conversies. Dat is belangrijk want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk uit je budget halen. Webconversies als bijvoorbeeld clicks naar je website en binnenkomende e-mails zijn makkelijk te meten, maar als iemand jouw online advertentie ziet en vervolgens telefonisch contact opneemt, is dit niet te zien in Google Adwords of -Analytics. Terwijl ook die oproep een resultaat is van je advertentie.
Met call tracking worden deze telefonische contactmomenten wel gemeten en zie je deze ook terug als conversies in Google Analytics. Dat betekent dat je dus een compleet overzicht hebt van alle conversies (web én telefonisch) per online advertentie. Met Calltracking-software kan je ieder kanaal (bijvoorbeeld Facebook, website, LinkedIn), advertentie en/of sessie automatisch een ander telefoonnummer geven.
Een Facebook-advertentie laat dus een ander nummer zien dan een AdWords-advertentie in Google van hetzelfde bedrijf. Het betekent ook dat je kunt instellen dat ieder persoon een ander telefoonnummer ziet. Zo kun je in Analytics heel nauwkeurig zien welke oproep waar vandaan komt, en dus welke advertentie het beste resultaat levert. Hetzelfde kun je ook toepassen op televisiereclames, abri’s en andere offline advertenties. Zo zie je in Google Analytics dus naast de resultaten van je online advertenties, ook de resultaten van je offline marketingactiviteiten.
Call tracking kan vooral van grote toegevoegde waarde zijn voor bedrijven in B2B, luxe- en dure artikelen en dienstverlening. Want een ‘appje’ of tweet sturen doe je niet zo snel als je een sterretje in je ruit hebt of een advocaat zoekt.
AdCalls Call Tracking
AdCalls Call Tracking is marktleider in Nederland op gebied van call tracking. De startup werd in 2014 gelanceerd door de jonge ondernemers Jeffrey Verhoek en Tamer Saglambilek. In eerdere sales- en onlinemarketingwerkzaamheden merkten zij onder marketeers en ondernemers een toenemende behoefte aan het meten van oproepconversies. In Nederland waren tot dan toe alleen de tools van buitenlandse aanbieders beschikbaar. Tamer en Jeffrey ontwikkelden een eigen calltracking-tool en werden met AdCalls de eerste en nog steeds grootste Nederlandse aanbieder van call tracking.
Koplopers
Ruim twee jaar na de lancering richt AdCalls zich op het verder ontwikkelen en optimaliseren van de tool. Op Blue Monday (16 januari 2017) komt de Amsterdamse startup met een grote release die de gebruikerservaring en samenwerking met AdCalls nog aangenamer maakt. Daarnaast zijn Tamer en Jeffrey immer ambitieus; eind 2017 willen ze met AdCalls de buitenlandse markt opstappen. Daar zijn een stuk meer aanbieders en is ook Google een eigen calltracking-software aan het uitrollen.