Businesstrip? Hier vlieg je het veiligst
Canada en Japan behoren tot 's werelds veiligste landen voor een businesstrip door de lucht, want daar is het risico dat je omkomt bij een vliegtuigongeluk een op 14 miljoen. Dat stelt onderzoeker Arnold Barnett van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) Sloan Management.
De professor heeft van vliegtuigcrashes en doden zijn specialisme gemaakt. Hij berekende dat vliegen in Nigeria het meest gevaarlijk is, maar dat je in nagenoeg heel Afrika en grote delen van Latijns-Amerika met de kans van een op 800.000 nog altijd moet voorbereid zijn op het ergste. Brazilië doet het met een op 2 miljoen nog redelijk goed wat dat betreft. Daarentegen scoren Singapore en Hongkong volgens Barnett bijna even slecht als derdewereldlanden.
Relatief
Barnett tekende zelf al enige tijd geleden in een presentatie aan dat, ondanks zijn berekeningen, de kansen altijd relatief zijn. Tussen 2000 en 2008 voerden de grote luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten bij elkaar 69 miljoen vluchten uit. De terroristische aanslagen in 2001 niet meegerekend, eindigden slechts drie van de 69 miljoen met een crash.
Barnett kijkt vooral naar starts- en landingen, want daar gaat het meestal fout. De soms gebruikte rekenmethode van aantal doden per vlieguur is wat hem betreft geen goede.
Overall is het risico dat je je businesstrip door de lucht er levend vanaf brengt de afgelopen vijftig jaar volgens de onderzoeker flink gestegen. Voor de Verenigde Staten was de kans in de jaren '60 een op een half miljoen, nu is dat ruim een op 20 miljoen.
Desondanks gaat het ook bij de grote maatschappijen mis, of bijna mis. Onlangs werd bekend dat het gerenommeerde American Airlines met besparingen van tientallen miljoenen dollars op onderhoud de vliegveiligheid in gevaar heeft gebracht.
Europa
Voor Europa houdt de Europese Unie een zwarte lijst bij van onveilige luchtvaartmaatschappijen. Dat geeft je slechts een beperkt inzicht in de vliegveiligheid, want het gaat om bedrijven die niet of slechts deels binnen de EU mogen vliegen.
Voor bijvoorbeeld Iran Air geldt dat alleen een geselecteerd aantal toestellen van de vloot veilig wordt geacht, zoals de nieuwere Airbus-toestellen van het Iraanse staatsbedrijf. Verder staan er op de EU's zwarte lijst bijna alleen luchtvaartmaatschappijen uit Afrika en voormalige Sovjet-staten. Misschien nog even voor de zakenreiziger naar Suriname: Blue Wing Airline is volgens de EU ook een afrader.