BrightPensioen verwacht toename leden
BrightPensioen verwacht na het aannemen van de nieuwe pensioenwet een flinke toename van bedrijven die nu nog geen pensioenvoorziening hebben en dat nu wel gaan organiseren voor hun werknemers. Omdat de tweede en derde pijler fiscaal gezien dezelfde mogelijkheden gaan bieden wordt de derde pijler een volwaardig alternatief voor veel werkgevers.
Sjaak Zonneveld, directeur BrightPensioen: “Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren afgewacht met het organiseren van een pensioenvoorziening voor hun werknemers. De jarenlange steeds maar wijzigende plannen rond die nieuwe pensioenwet met soms de wildste proefballonnen is voor juist voor bedrijven die geen verplichte pensioenregeling via de cao hebben, een reden geweest maar even niet die eigen pensioenvoorziening voor hun personeel te starten. Als de kogel door de kerk is, komen die bedrijven in actie. Wij merken dat nu al. Het aantal aanvragen stijgt.”
Waar zzp’ers al sinds de start de weg naar BrightPensioen vonden, zijn het steeds vaker ook werkgevers die een pensioenvoorziening voor hun werknemers via Bright aanbieden. BrightPensioen valt op in het landschap van pensioen- en vermogensopbouw omdat het de enige aanbieder is die geen geld verdient aan het (pensioen)vermogen van de deelnemers, maar aan een jaarlijks lidmaatschap. De leden zijn mede-eigenaar via een deelnemerscoöperatie.
“We noemen onze deelnemers geen klanten, maar leden”, aldus Sjaak Zonneveld, directeur BrightPensioen. “Die leden kiezen zeer bewust voor ons. Niet alleen omdat dat wij geen percentage pakken van hun ingelegde geld, wat alle andere spelers wel doen. Maar ook omdat ze als lid van de deelnemerscoöperatie voor een klein stukje mede-eigenaar zijn en mee kunnen praten en denken over Bright. En dat we duurzaam beleggen en een social enterprise zijn, is voor veel leden net zo belangrijk. De 23.000 Bright-leden vormen een uniek gezelschap. Vorige week hadden we ons deelnemersevent. Daar zijn op een doordeweekse dag en avond zo’n honderdvijftig Bright deelnemers aanwezig om de officiële Algemene Ledenvergadering bij te wonen en zo mee te kunnen praten over onze plannen. Als je dan rondkijkt op het aansluitende festival met lezingen, muziek, eten en drinken zie je een zeer inspirerende groep mensen. Die voelen zich echt lid van de club. Welke organisatie die actief is in vermogensopbouw kan dit ook zeggen? Daarom zijn we oprecht trots. Dit is hoe we het ooit bedacht hadden. En omdat de meeste nieuwe deelnemers zich aansluiten door een aanbeveling van iemand die al lid is, zien we een steeds snellere groei.”
Ook krappe arbeidsmarkt trekt werkgevers
BrightPensioen verwacht dus een nieuwe groep werkgevers die naar aanleiding van de nieuwe pensioenwet een pensioenvoorziening voor hun werknemers starten. Maar er was al een groei te zien bij BrightPensioen in het aantal aangesloten werkgevers. De verklaring daarvoor is de krappe arbeidsmarkt. Werkgevers zijn op zoek naar onderscheidende arbeidsvoorwaarden. Pensioen is daarbij sterk in opmars. Zakelijke dienstverleners zorgen voor de sterkste groei van het aantal werkgevers dat voor BrightPensioen kiest. Vooral bedrijven die actief zijn in ICT/software, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, educatie en overige zakelijke dienstverlening bieden steeds vaker een pensioenoplossing aan hun werknemers aan. Het gaat vaak om jongere bedrijven die uit de startfase komen en groeiambities hebben. En die op zoek zijn naar een flexibele oplossing die bij de huidige arbeidsmarkt past.
Helft gebruikt ook flexibele beleggingsrekening
De helft van de 23.000 deelnemers maakt gebruik van de mogelijkheid om naast de pensioenrekening ook gratis een beleggingsrekening bij Bright te openen. Waar bij een pensioenrekening het vermogen vast staat, is dat bij de beleggingsrekening niet het geval. Deze beleggingsrekening wordt door zzp’ers gebruikt als flexibele tussenstap voordat ze het geld vastzetten op hun pensioenrekening. Voordeel is dat dit al gedurende het jaar wordt belegd en het geld niet op een nauwelijks renderende spaarrekening heeft gestaan. De meeste deelnemers leggen maandelijks in en spreiden zo het risico doordat ze op verschillende koersen instappen. Zonneveld: “We zien dat steeds meer mensen het gemak en de voordelen ontdekken van het flexibel kunnen schuiven tussen twee rekeningen.”
zie ook: