Boekentip: maatwerk voor de klant
Wie klanten blij wil maken moet ze op maat bedienen, maar dat valt niet altijd mee, zo bewijst het boek 'Maatwerk'.
Hoe pas je maatwerk toe?
Het is niet gemakkelijk om klanten persoonlijke aandacht te geven als de manier waarop je werkt en de informatietechnologie die je gebruikt zijn gestandaardiseerd, vertellen de auteurs André van Hofwegen, Gjalt Anker, Herman Mansveld en Michel Jungbluth van het boek 'Maatwerk' (Uitgeverij Haystack).
Als je klanten blij wil maken heb je echter geen keuze: je moet alle barricaden weghalen die maatwerk in de weg staan. In Maatwerk valt te lezen hoe je dat doet en elke klant de aandacht geeft die hij verwacht.
Standaard is niet goed genoeg
Standaardisatie is een van de grootste aanjagers geweest van onze welvaart, maar standaard is niet goed genoeg meer. De meeste fabrikanten hebben dit inmiddels begrepen en bieden elk model in allerlei varianten aan.
Maar in de dienstverlening is maatwerk nog steeds niet ingeburgerd: een simpel telefoonabonnement of een verzekering is er meestal maar in één smaak. Laat staan dat de dienst kan worden aangepast: 'Sorry, mevrouw, onze systemen staan wijzigingen helaas niet toe.'
Maatwerk bij dienstverlening
Of u nou verantwoordelijk bent voor een fabriek, een bank, een gemeente of een internetbedrijf: voorkom dat uw klanten gefrustreerd raken en van het kastje naar de muur worden gestuurd en kies ook voor maatwerk.
De auteurs zijn experts op het gebied van dienstverlening en informatietechnologie. Ze hebben bij nationale en internationale ondernemingen projecten gerealiseerd voor het verbeteren van persoonlijke dienstverlening.