Blijf als werkgever aantrekkelijk
Mensen maken of het Nieuwe Werken een succes of mislukking wordt. Als ondernemer moet je daarop inspelen, vindt Willem de Jager van het TelewerkForum.
Het nieuwe werken is volgens jou noodzakelijk, ook voor het MBK. Waarom?
Tot 2016 gaan 800.000 werknemers met pensioen. De instroom van nieuwe medewerkers is ongeveer 350.000. Het gat tussen vraag en aanbod zal daardoor groter worden. Dat is nu al een half miljoen mensen. De economie zal desondanks groeien, zodat meer werkgelegenheid ontstaat. Over vijf jaar is de druk op de arbeidsmarkt vanuit het bedrijfsleven verpletterend. Wanneer je dan nog als ondernemer talent uit de markt wilt halen, moet je het predicaat ‘aantrekkelijke werkgever’ hebben. Anders krijg je geen mensen.’
Hoe maak je het je werknemers naar de zin?
‘Door actief te investeren in werknemerstevredenheid. Veel grote bedrijven doen dit al. Werknemerstevredenheid wordt vooral gedreven door een flexibele omgang met werktijden en met een minder onder druk staande privé-werkbalans. Uit een recent onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat 60 procent van de vrouwen en 52 procent van de mannen zich tijdens het werk geregeld gestrest en opgejaagd voelt.’
De belangrijkste remedie is ‘zeggenschap’ over tijd en plaats van het werk?
‘Ja, maar het zijn vooral de grote werkgevers die vooruitgang boeken. Waar blijf het midden- en kleinbedrijf ? Als die zich er niet druk om maken, dan hebben ze over vijf jaar het nakijken.’
Waarom denk je dat MKB’ers achterlopen?
‘Veel ondernemers zijn continu bezig met de dagelijkse gang van zaken en missen hoogwaardige human resource- en IT-specialisten die zich op morgen en overmorgen bezinnen. Deze MKB’ers reageren vaak, in plaats van dat ze anticiperen en acteren. Een uitzondering zijn dekleine en middelgrote advies-, IT-, creatieve- en mediabedrijven. Zij lopen juist voor op iedereen, maar hun product of dienst maakt het nieuwe werken vaak gemakkelijk.’
Iedereen heeft zijn eigen ideeën over ‘het nieuwe werken’, kortweg HNW. Wat vindt het TelewerkForum?
‘HNW is een containerbegrip en raakt feitelijk alle aspecten van je bedrijfsvoering, inclusief een nieuwe relatie met je klanten. Belangrijkste kenmerken zijn een managementtransitie van wantrouwen naar vertrouwen en het meten van je medewerkers op output in plaats van input, dus op prestaties in plaats van aanwezigheid. HNW is vooral de kunst van het loslaten en je mensen opwaarderen van werknemer in loondienst naar ondernemer in loondienst, met een sterke eigen verantwoordelijkheid.’