Bind online klanten aan je webshop
Anders dan bij een fysieke winkel is het voor webshops niet zo eenvoudig klanten te binden, omdat je geen direct contact hebt. Want hoe zorg je ervoor dat klanten vaker bij je terugkomen? In dit artikel geven we advies hoe je klanten aan je webshop kunt binden.
Eerste contact webshop
Allereerst moet je ervoor zorgen dat de online klant in contact komt met jouw webshop. Het is daarom van belang dat jij de klant lokt, mogelijk met interessante aanbiedingen. Zorg er bovendien voor dat de ervaring die de klant met jouw webshop opdoet, direct goed is. Ook al komt de klant dan niet terug, praat deze alsnog positief over jouw webshop.
Kortingscode
Vervolgens zal je ervoor moeten zorgen dat de klant ook een tweede keer naar je toekomt. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen doen met een kortingsbon na een verkocht product. Klanten zijn namelijk gek op kortingen. Hierbij geldt: hoe gepersonaliseerder, hoe beter. Geef als het even kan een bon die past bij de gedane aankoop en de logische vervolgaankoop.
Stuur een nieuwsbrief
Zorg ervoor dat zoveel mogelijk (potentiële) klanten jouw nieuwsbrief krijgen, zodat jij hen op de hoogte kunt houden van actuele aanbiedingen. Hoe groter het bereik, des te beter. Met een nieuwsbrief kun je deze klanten eenvoudiger bereiken dan bijvoorbeeld een reclamefolder, waardoor je ze sneller kunt verleiden tot een (nieuwe) aankoop.
LEES OOK: 5 redenen waarom je wilt shortleasen als startend ondernemer
Aftersales webshop
Een persoonlijke aftersales is vooral lucratief bij de aanschaf van dure producten waarbij je een de klant een goed gevoel over jouw bedrijf en merk wilt geven. Informeer een korte periode na aanschaf van het product hoe het bevalt. Vraag ook altijd of de klant verder hulp nodig heeft.
Voorkeuren opslaan
Tot slot moet je het de klant zo eenvoudig mogelijk maken bij de volgende bestelling. Maak het een terugkerende bezoeker daarom gemakkelijk door de basisgegevens die al eerder zijn ingevuld, automatisch te tonen. De klant hoeft enkel te controleren of er na zijn laatste bezoek niets is veranderd. Dat scheelt de consument een hoop tijd.