Bespaar kosten op 'stiefkindjes' van je bedrijf

Bespaar kosten op 'stiefkindjes' van je bedrijf

Redactie Baaz
Pennen, papier, verzekeringen, telefoons, schoonmaak; bij veel bedrijven hebben deze niet-strategische kosten geen prioriteit. Ondertussen gaan er stiekem wel heel wat euros naar deze randvoorwaarden. Een kritische blik kan zomaar een mooie impuls geven aan de nettowinst.

Het is een simpel rekensommetje. Stel: de niet-strategische kosten van een bedrijf zijn tien procent van de omzet. Marginaal? Niet als er twintig procent verbetering valt te halen. 'Dat kan één procentpunt netto resultaat zijn. Dan is het niet meer zo onnozel.'

Aan het woord is Bert Hummel, managing partner van Expense Reduction Analysts. Een wereldwijde organisatie die zich gespecialiseerd heeft in het realiseren van rendementsverbetering voor bedrijven en instellingen.

Consultants

'In Nederland werken we met 21 consultants die ieder hun eigen specialiteit hebben. Wat ze bindt is dat het allemaal charismatische mensen zijn met een rijke carrière achter zich, waarin ze een sterke intuïtie hebben ontwikkeld', benadrukt Hummel. Het beeld van de yup of consultant die met veel bombarie wel eens even orde op zaken zal gaan stellen, is dan ook ver bezijden de waarheid.

Anekdotes

De Expense Reduction Analysts werken op basis van 'no cure no pay'. Dus geen besparing, geen betaling. 'De winst die we realiseren, delen we anderhalf jaar. Dat is ons honorarium', legt Hummel uit. Hij werkt al twaalf jaar voor Expense Reduction Analysts en weet dus uit eigen ervaring dat er heel wat te winnen valt. 'Gemiddeld zorgen we voor een besparing van 19,7 procent over 120 verschillende uitgavengebieden.'

En de winst kan ook veel meer zijn, daarover heeft Hummel genoeg anekdotes. 'Zo was er eens een bedrijf dat al jaren met hetzelfde schoonmaakbedrijf werkte. Iedereen binnen het bedrijf was tevreden, maar de kosten bleken torenhoog te zijn. Toen ik een bezoek bracht aan het bedrijf in kwestie zei de manager meteen uit zichzelf: “Ik heb goed nieuws voor u”. Ineens kon er dertig procent van de prijs af, dat ene bezoekje leverde zestigduizend euro op.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie