Bescheiden e-mailcampagnes met dynamische content effectiefst

Bescheiden e-mailcampagnes met dynamische content effectiefst

Redactie Baaz
Een kleine campagneomvang, verzending buiten kantooruren en het gebruik van dynamische content zorgen voor de hoogste open- en klikratio’s bij e-mail.

Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2017, waarin 4,8 miljard e-mails verdeeld over 185.000 campagnes zijn onderzocht. De E-mail Benchmark geeft zoals ieder jaar inzicht in de effectiviteit van Nederlandse e-mailcampagnes en laat zien welke aspecten daar een rol bij spelen. 

Content en technieken

Hoewel responsive e-mail design veruit het meest wordt toegepast, heeft dynamische content in e-mail de meeste impact op de klikratio (0,9 procent hoger). Zeker op mobiel is het effect groot. In slechts 37 procent van de onderzochte campagnes was sprake van dynamische content, dus daar liggen duidelijke kansen voor organisaties.

Hoe groter een campagne is qua omvang, hoe lager alle ratio’s. Mails die naar meer dan 10.000 mensen worden gestuurd, worden 5,9 procent minder vaak geopend. Campagnes met de kleinste campagne-omvang, 500-1.000 ontvangers, scoren qua COR 9,7 procent beter dan gemiddeld. Kleinere campagnes zijn beter op hun publiek toegesneden en dus relevanter voor de lezer, is een logische conclusie.

Tijdstip en frequentie e-mailcampagnes

72 procent van de mailings worden tijdens kantooruren verstuurd, maar de gemiddelde ratio’s zijn hoger buiten kantoortijden. Op maandag worden mails daarbij het vaakst geopend, terwijl mensen op zaterdag het meest doorklikken.

Met 60 procent worden de meeste mails nog steeds op een desktop geopend, maar het aandeel van mobiel blijft toenemen – van 36 procent vorig jaar naar 40 procent dit jaar.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie