Autobranche en milieubeweging willen einde stimulering plug-in hybrides
De ‘brede maatschappelijke coalitie’ van ANWB, Bovag, RAI Vereniging, Natuur & Milieu en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen dienden gisteren hun plan voor de autobelastingen 2017 tot en met 2020 in bij de Tweede Kamer. In het plan roepen de partijen op om leaserijders met een hybride auto straks net zo veel bijtelling te berekenen als rijders van benzine- of dieselauto’s. Vanaf 2020 zou de aanschaf van deze plug-in hybrides niet meer moeten worden gestimuleerd.
Versimpeling tarieven
Verder roepen ze op tot een wijziging van de bijtellingstarieven zodat er vanaf 2017 nog maar twee tarieven gelden in plaats van de huidige vijf: een laag tarief van zeven procent voor een volledig elektrische auto van de zaak en een hoog tarief van twintig of eenentwintig procent voor alle overige auto’s. Met deze maatregelen willen de samenwerkende partijen de ‘marktverstoring in de autobranche eindelijk goed aanpakken’, aldus voorzitter Steven Eijck van de RAI Vereniging.
Volledig elektrisch rijden stimuleren
Ook wil de ANWB met de maatregelen ervoor zorgen dat de volledig elektrische auto straks binnen het bereik komt van mensen die geen leasewagen rijden. ‘Dat kan door ze een aanschafsubsidie te geven en een vrijstelling van de wegenbelasting. Dat is goed voor hun portemonnee én voor het milieu’, aldus ANWB-directeur Frits van Bruggen. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën werkt reeds aan een nieuwe autobrief, die voor het zomerreces naar de kamer moet worden verzonden. Wiebes liet al eerder doorschemeren dat hij naar een eenvoudiger systeem voor autobelastingen toe wil en zijn woordvoerder laat weten dat het initiatief van de coalitie wordt gewaardeerd en serieus zal worden bekeken.