Alles over contentmarketing deel 3/7 - je doelgroep bereiken en bespelen
Het kan zeker in het begin lastig zijn om je content aan de man te brengen. Natuurlijk kun je je zakelijk blog iedere dag vullen met verse, kwalitatief hoogwaardige content en ervan uitgaan dat je vanzelf opgepikt wordt, puur vanwege de kwaliteit en het nut ervan. Maar dat is een lange weg, ga er zeker niet van uit dat je binnen een paar weken een grote groep volgers hebt. Toch kun je dat proces versnellen als je een aantal zaken in de gaten houdt.
Shortcuts zijn wel degelijk mogelijk
Hoe je het ook wendt of keert: content marketing kost tijd voordat het echt werkt en concreter: je blog heeft echt wel even nodig voor het (veel) bezoekers trekt. Toch zijn er wel degelijk 'shortcuts' mogelijk. Zijn jouw artikelen of video's goed geschreven en inhoudelijk sterk, dan kun je eens gaan rondsnuffelen bij bijvoorbeeld vaktitels in jouw branche, of goedbezochte blogs van autoriteiten op jouw vakgebied. Wellicht hebben zij er oren naar om deze te plaatsen. Misschien kun je ergens een 'gastblog' krijgen. Sites met veel bezoekers kunnen heel interessant zijn om snel je digitale footprint te verhogen. Maar ook sites met minder bezoekers, maar wel met een heel specifieke doelgroep kunnen de moeite waard zijn. Bezoekers van dergelijke sites hebben immers een zeer specifieke interesse, en daar sluit jouw product of dienst wellicht haarfijn op aan.
Voor niets gaat de zon op
Ga er overigens niet van uit dat je deze mogelijkheid altijd gratis krijgt, hoog aangeschreven sites kunnen vaak kiezen tussen tal van gastbloggers en kunnen niet alles plaatsen. Bovendien houd je met jouw financiële bijdrage zo'n site, en dus dit potentiële bereik, ook in stand. Dat is absoluut waardevol in een periode waarin veel tijdschriften en e-zines het lastig hebben om te blijven leven. Zie het als een alternatief voor een advertentie, iets waar je normaal gesproken ook voor betaald zou hebben.
Zoek de dialoog op
Met goede content werk je aan een goede relatie met je doelgroep. Maar net als in een interpersoonlijke relatie is moet er wel sprake zijn van tweewegverkeer, zeker op social media. Gebruik deze dan ook niet alleen als enkelvoudige spreekbuis voor je eigen bedrijf, maar zoek de dialoog op. Ga met je doelgroep in gesprek, luister naar ze, kijk naar wat hen bezighoudt op social media en speel daarop in. Ga in op reacties bij artikelen en vragen die daarover gesteld worden via andere kanalen. Laat mensen ook zelf eens tips aanleveren en hun ervaringen over jouw producten delen in de vorm van 'user reviews'. Daarmee voorkom je dat je doelgroep je ziet als een eenzijdig communicatiekanaal dat alleen 'zendt'. Want met die strategie oogst je – terecht – weinig sympathie.
Gebruik social media
Deze tip ligt eigenlijk voor de hand: gebruik social media. Een goede contentmarketingstrategie kan niet zonder social media. Kanalen als Facebook, Twitter, Linkedin en Google+ bestaan bij de gratie van het delen van content met anderen, en daar kun je natuurlijk van profiteren. Stel wel een concreet plan op, alleen maar 'aanwezig' zijn op social media heeft geen enkele meerwaarde. Bedenk ook of aanwezigheid op bepaalde kanalen überhaupt zinnig is. Zo is Facebook bijvoorbeeld een goed kanaal voor het bereiken van consumenten, terwijl personen uit businesswereld soms überhaupt hiertoe (tijdens kantooruren) geen toegang hebben.
Persoonlijk en informeel
In de meeste gevallen kun je het beste een informele toon hanteren. Natuurlijk: een advocatenkantoor zal hierover andere maatstaven hanteren dan een indoor speeltuin, maar bedenk dat je met formeel en ambtelijk taalgebruik alleen maar je doelgroep verder van je af zet. Zeker social media zijn van nature informeel van karakter, ga dan daar niet de stijve hark uithangen.
Persoonlijk, direct taalgebruik – zowel op je bedrijfsblog als op de verschillende social media – geeft je doelgroep het gevoel dichter bij hen te staan en zijn ze eerder geneigd je – om het even heel pathetisch uit te drukken – in hun hart te sluiten. En ja, ook als je doelgroep het b2b-kanaal is.
Blijf naast informeel ook altijd vriendelijk, ook wanneer de reacties dat niet zozeer zijn. Mensen blijven mensen en houden van een persoonlijke toon, maar ook van een nette behandeling. Het blijven immers (potentiële) klanten. Accepteer dat mensen van mening kunnen verschillen en het niet eens hoeven zijn met jouw boodschap. Dat is niet erg, discussie is alleen maar goed en verhoogt uiteindelijk de betrokkenheid van je doelgroep. Ga dus geen negatieve reacties verwijderen om je 'straatje' schoon te houden. Dat komt trouwens ook de geloofwaardigheid niet ten goede en de verwijderde personen in kwestie houden er een nog grotere rancune over dan ze misschien al hadden.
Social signals = goed voor je vindbaarheid
Veel interactie met je doelgroep zorgt niet alleen voor meer betrokkenheid, maar ook voor meer 'social signals' naar zoekmachines toe, die dat als graadmeter voor de kwaliteit van je content hanteren. Hoe meer likes, shares, tweets, retweets en reacties op artikelen en social-media-posts jij scoort, hoe relevanter je bent voor hen. Social signals zijn steeds belangrijker voor de vindbaarheid van je bedrijf op het internet, mis die boot dan ook niet.
Onderschat Google+ niet
Vooral Google+ krijgt een steeds grotere invloed op Google-zoekresultaten. Hetgeen dat mensen in jouw Google+-kringen +1'en en delen, heeft tijdelijk (ga uit van een week tot een maand na de +1/ mention') meer kans te verschijnen in je eigen zoekresultaten. Bedenk dat dit ook geldt voor je doelgroep: zaken die zij delen in Google+ hebben meer kans te verschijnen in de zoekresultaten van mensen in hun sociale netwerk. Dan kun je maar beter zorgen dat jouw content daarin meegenomen is.
Onderschat Google+ dan ook niet. Het mag in Nederland nog niet zo populair zijn, in met name de VS wordt het al intensief gebruikt als discussie- en deelplatform voor liefhebbers van bepaalde vakgebieden en interesse-niches. Dat is mede te danken aan de 'Communities' van Google+, een soort discussiegroepen voor mensen met bepaalde specfieke interessses. Het is minder gericht op het privéleven dan Facebook, maar tegelijktijd ook minder zakelijk van karakter als LinkedIn. Duik eens in de voor jouw vakgebied relevante Google+-Communities, raak in gesprek met vakgenoten en mede-liefhebbers en deel jouw content met hen. Gebruik daarbij wel je gezonde verstand: het heeft geen zin om met je Nederlandse bedrijf jouw Nederlandstalige content te delen in een puur Engelstalige groep.
Communities in Google+ zijn ideaal voor het delen van content voor een specifieke interesse.
Monitor de effecten
Een van de voordelen van een eigen corporate blog is dat je heel effectief kunt meten hoe 'goed' je het doet. Zaken als bezoekersaantallen kun je inzichtelijk maken met speciaal hiervoor geschreven software. Vaak biedt je webhoster hier een tool voor. Een van de belangrijkste webmonitoring-tools die er momenteel beschikbaar zijn is Google Analytics. Deze dienst kost helemaal niets en biedt uitgebreide monitoring- en rapportagemogelijkheden. Gebruik deze dan ook. Ga na wat heeft gewerkt en wat niet, en wat voor soort artikelen goed bezocht worden en welke minder. Zoek bijvoorbeeld ook eens uit op welke tijdstippen je website veel bezoek trekt, en op welke tijden het juist erg rustig is. Ook de moeite waard is om uit te vogelen wanneer je doelgroep welke sociale media het meest bezoekt, daar kun je je postings op die platforms weer op afstemmen.