AI en machine learning beïnvloeden besluitvorming bedrijfsleven
De digitalisering heeft de manier waarop we in het dagelijks leven beslissingen nemen veranderd. Verrassend is het echter om te zien dat de manier waarop bedrijven beslissingen nemen in de loop der jaren weinig veranderd is.
De bedrijven focussen zich veelal op interne data, waarbij de resultaten en activiteiten van het verleden worden geanalyseerd. Maar deze interne gegevens zijn het gevolg van gebeurtenissen in het verleden en weergeven slechts een deel van het verhaal. Bedrijven kijken daardoor maar naar een klein deel van de inzichten die ze nodig hebben voor het nemen van goede beslissingen.
Broodkruimels concurrentie
Iedere dag laten concurrenten ‘broodkruimels’ met waardevolle informatie achter op het internet – van inzichten over nieuwe werknemers tot aangevraagde patenten, lanceringen van nieuwe producten, veranderingen in online advertising budgetten en social media strategieën. Deze externe data biedt bedrijven inzichten om meer naar de toekomst te kijken en beter geïnformeerde beslissingen te nemen.
Meltwater’s CEO Jorn Lyseggen noemt deze benadering ‘Outside Insight’. In zijn nieuwe boek Outside insight: Navigating a World Drowning in Data laat Lyseggen zien dat een focus op externe inzichten organisaties een completer beeld geeft van de kansen en bedreigingen in de markt.
Outside Insight
De Outside Insight-benadering beschrijft een vooruitkijkende blik door realtime inzichten. Vooruitstrevende bedrijven hebben de Outside Insight benadering al geïmplementeerd en profiteren van een groot informatie voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Met praktijkvoorbeelden van transformatieve en data gedreven beslissingen, genomen door Apple, Facebook en Barack Obama, vertelt Jorn Lyseggen in Outside Insight over de toekomst van besluitvorming in het bedrijfsleven. Hij biedt een gedetailleerd plan voor leidinggevenden om deze manier van denken te implementeren in de mindset en processen van hun bedrijven.