Aegon gebruikt iDIN: ‘Kracht is dat mensen het vertrouwen’

Aegon gebruikt iDIN: ‘Kracht is dat mensen het vertrouwen’

Redactie Baaz
Aegon is een van de eerste gebruikers van iDIN voor het identificeren van klanten. Vanwege het succes breidt de verzekeraar dit product van Rabo Identity Services verder uit. ‘We willen een laagdrempelige en vertrouwde ingang bieden.’

In een afgeschermde MijnAegon-omgeving kunnen verzekerden hun eigen gegevens inzien en wijzigen. Sinds 2017 gebruikt Aegon iDIN via Rabo Identity Services voor de identificatie van klanten die toegang willen tot dit portaal. iDIN is een online identificatiemiddel dat in 2016 door Nederlandse banken is ontwikkeld.

Flinke besparing

Identificatie via iDIN bespaart de verzekeraar kosten en tijd, vertelt Karel Roes, Senior Executive Identity and Access Management bij Aegon. ‘Eerder kregen klanten van ons een brief met inloggegevens om toegang te krijgen tot MijnAegon. Waren ze hun wachtwoord vergeten? Dan kregen ze weer een brief. Zo verstuurden we er jaarlijks wel 300.000. Na de identificatie via iDIN daalde dat tot zo’n 70.000. Ook verhoogde iDIN de conversie enorm: driekwart van klanten die hun inloggegevens via iDIN ontvangt, gaat direct naar MijnAegon. Onder mensen die de brief ontvangen ligt die score veel lager.’

Waardevol bijeffect

De werkwijze levert Aegon nog een ander onverwacht voordeel op. Roes: ‘Door klanten te identificeren via iDIN komt het beheer van de persoonsgegevens bij henzelf te liggen. Dat verhoogt de betrouwbaarheid van die data. Aegon heeft van oudsher langdurige klantrelaties. Daardoor zijn onze klantgegevens vaak verouderd. Dat we dankzij iDIN de kwaliteit van die klantdata flink kunnen verbeteren, is dan ook een waardevol bijeffect. Dit levert op termijn geld op.’

Volgende stap: inloggen

In 2020 wil Aegon iDIN samen met DigiD ook inzetten voor de login van de MijnAegon-omgeving. ‘Voor het inloggen experimenteerden we eerder met social logins via LinkedIn en Facebook. Maar het gebruik hiervan bleef ver achter bij de verwachtingen. Dat past bij de kentering die wij zien in de maatschappij. Hadden mensen voorheen behoefte aan snelheid en gemak, tegenwoordig vindt men veiligheid rondom persoonlijke gegevens belangrijker. Reden voor Aegon om via Rabo Identity services over te stappen op inloggen via DigiD en iDIN. We verwachten dat we hiermee een laagdrempelige en vooral vertrouwde ingang bieden.’

Veilig en vertrouwd

Roes is positief verrast over de massale acceptatie van iDIN door klanten. ‘Iedereen die enige ervaring heeft met betalen via iDEAL snapt het systeem. Mensen zien iDEAL als veilig en vertrouwd en dat geldt dus ook voor iDIN. Vertrouwen is essentieel voor identity providers; mensen zullen hun gegevens niet snel toevertrouwen aan de eerste de beste buitenlandse investeerder op dit terrein. Voordeel van Rabo Identity Services is dat er een grote, betrouwbare partij als Rabobank achter zit.’

iDIN vs DigiD

Gebruikersgemak zal ervoor zorgen dat iDIN meer gebruikt gaat worden, verwacht Roes. ‘Aegon heeft de laatste jaren hard gewerkt om alle producten achter één inlog te presenteren. Om gebruikers van MijnAegon inzage te geven in hun pensioen mag wettelijk alleen DigiD gebruikt worden. Dat betekent dus dat we moeten zorgen dat een klant niet meer bij zijn hypotheek- of schadeproduct kan als deze met DigiD wil inloggen. Terwijl de level of assurance van DigiD vergelijkbaar is met die van iDIN. Het verschil is echter dat we bij iDIN álle producten kunnen tonen. De toekomst zal uitwijzen of iDIN meer gebruikt gaat worden dan DigiD.’

Kijk wat Rabo Identity Services voor jouw bedrijf kan betekenen: www.rabobank.nl/identity.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie