5 mythes over digitale marketing ontzenuwd
Digitale Marketing: feit en fictie

5 mythes over digitale marketing ontzenuwd

Redactie Baaz
Rond digitale marketing bestaan hardnekkige mythes. Baaz zet de 5 bekendste cowboyverhalen voor je op een rijtje.

Digitale marketing: feit en fictie

​Digitale marketing is een relatief jonge tak van sport. Misschien wel dat er juist daarom veel misverstanden en mythen over deze vorm van marketing bestaan. Zowel startups als onder gevestigde mkb-bedrijven lijken moeite te hebben met het onderscheid tussen feit en fictie. En jij? ​Baaz zet de vijf meest hardnekkige cowboyverhalen op een rijtje.

​1) 'Digitale marketing is alleen voor grote bedrijven'

​Een typisch gevalletje Calimero-complex. Misschien klopte het jaren geleden wel, vandaag is dit allesbehalve waar. De technologie heeft zich verder ontwikkeld, zowel software als hosting is veel goedkoper geworden en bijna iedereen gebruikt tegenwoordig internet om aankopen te doen. Hoewel het klopt dat hoe groter je budget is, des te massiever je je digitale marketingcampagne vorm kunt geven, hoef je er geen tienduizenden euro' s tegenaan te gooien om te beginnen. Uit de praktijk blijkt dat goedkope marketingcampagnes heel succesvol kunnen zijn.  

2. 'Resultaten zijn direct zichtbaar'

Was het maar waar! Het zou het leven van digitale marketeers stukken veraangenamen. Maar helaas, digitale marketing is geen silver bullet met direct meetbare en tastbare resultaten. Net als elke marketingcampagne zit er tijd tussen het begin van een campagne en het moment dat meetbare en concrete resultaten beginnen binnen te druppelen. Wel zijn de resultaten van digitale campagnes uiteindelijk eenvoudiger meetbaar. 

3. 'Meer traffic is synoniem voor meer geld'

Veel ondernemers denken dat hoe meer traffic een website trekt, des te meer leads en sales dit genereert. Klopt als een zwerende vinger, helaas meestal alleen in de theorieboekjes. Bovendien zou het niet het doel moeten zijn van digitale marketing. Digitale marketing draait in plaats daarvan om met technologie een beter zicht te krijgen op de demografie van je doelgroep. In het verlengde daarvan zul je in staat zijn extreem gefocuste traffic naar je site te sturen - kwalitatief hoogwaardige traffic die winstgevender is dan een grote hoeveelheid sitebezoekers.  

4. 'E-mail marketing is spam'

Klinkklare onzin. Het tegendeel is zelfs waar: uit onderzoek blijkt dat e-mail marketing een verkoopkanaal is dat het meeste oplevert. Wel is het zo dat e-mail marketing - net als alle marketingstrategieen - gemakkelijk misbruikt kan worden. Onterecht heeft e-mail marketing het label 'spam' opgeplakt gekregen. Wanneer je echter waardevolle content integreert in je e-mail marketingcampagne, dan kan het een zeer krachtig instrument zijn. 

5. 'We moeten op elk sociaal platform aanwezig zijn'

Digitale marketing draait om het vinden van jouw specifieke 'publiek' temidden van de zee van internetgebruikers. Je moet dus differentieren op doelgroep. Het is weinig waarschijnlijk dat gebruikers die dagelijks op LinkedIn te vinden zijn, evenveel tijd op Pinterest doorbrengen. Het is dus zaak om uit te vissen op welke platforms jouw doelgroep de meeste tijd doorbrengt en daar je aanwezigheid te focussen. Hou er rekening me dat social mediamanagement een tijdrovend proces is - het is dus beter om 100 procent van je tijd op twee platforms door te brengen, dan 50 procent op allemaal.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie